|
Post by Mikey Ché on Jul 11, 2006 13:43:29 GMT 1
Ter info... Waarover gaat het. Onder impuls van extreem rechtse en fundamentalistische partijen roept het collectief 'Papa, maman et moi' op om van 25 juli de eerste europese actiedag tegen abortus te maken. 4 federaties van gezinsplanningscentra namen voor België daarom het initiatief tot deze petitie. GEEN INTERNATIONALE DAG TEGEN ABORTUSTekst van de petitie (online naar de franse tekst) Wij, burgers, federaties, verenigingen, universiteiten,... verzetten ons met klem tegen de oproep van het collectief « Papa, maman et moi » om van 25 juli a.s. een Europese dag tegen abortus te maken. Wij willen duidelijk stellen dat het afbreken van een ongewenste zwangerschap een recht is! In België, net zoals in nagenoeg alle democratische landen, is abortus nu door een wet toegelaten; het is een recht dat na lang en moeilijk overleg, meer nog: een lange strijd, eindelijk werd verworven. Het is volstrekt uitgesloten dat men fundamentalistische bewegingen met extreem-rechtse neigingen dit recht in twijfel zou laten trekken. Het zelfbeschikkingsrecht van vrouwen over hun eigen lichaam is onaantastbaar. Doch wij stellen vast dat hun buik opnieuw in het brandpunt staat van de belangstelling van de hogervermelde behoudsgezinde en vreemdelingen hatende bewegingen. Wij moeten reageren! Omdat wij borg staan voor het behoud van dit recht en de bevordering van het verantwoorde ouderschap, propageren wij deze tekst die eenieder, als individu of als lid van een vereniging, wil sensibiliseren om zich in te zetten en, samen met ons, dit recht met de grootste vastberadenheid te verdedigen. Ik onderschrijf de tekst, ik teken mee! www.petitiononline.com/lavie/petition-sign.html
|
|
|
Post by moema on Jul 11, 2006 14:14:23 GMT 1
damn right!!!
|
|
|
Post by De Boodschapper on Jul 17, 2006 16:27:13 GMT 1
het spijt me ten zeerste maar ik ben ook eerder TEGEN abortus dan voor abortus
in situaties als verkrachting en dergelijke is abortus niet meer dan logisch, niemand moet een kind dragen die haar op onterechte wijze is gegeven
maar in het algemeen ben ik tegen abortus. mensen worden TE damn lax! een ongelukje hoeft niet persee, er zijn pillen, condooms, staafjes, morning after pillen en nog meer van die toestanden. + ik ben niet zo'n fan van zo direct sex hebben en weet ik veel wat, wat ik bedoel is. als je sex hebt met je partner weet je dat er een ongelukje kan gebeuren, bessef dat ALTIJD! door daaraan te denken gaan mensen mss beseffen dat het nog geen tijd is om al sex te hebben door een bijvoorbeeld te jonge leeftijd om vader/moeder te worden. we mogen blij zijn dat we kinderen maken al kunnen vermijden en sex kunnen hebben puur voor het genot. wanneer we abortus op zo'n manier promoten zal het besef van mensen nog meer dalen, mensen staan blijkbaar echt niet meer stil bij hun daden. hoe conservatief het ook klinkt: SEX IS OM KINDEREN TE MAKEN! akkoord, ik gebruik ook voorbehoedsmiddelen en geniet ook van sex en ben blij dat ik nog geen kids heb terwijl ik toch al sex heb gehad, maaaaaaaar we moeten blijven beseffen dat dit geen normale situatie is. wanneer het dan toch foutloopt vind ik het niet goed om dan de vrucht weg te nemen. de natuur werkt zoals ze werkt en wij mensen moeten ons daar niet boven stellen.
wat ik dan nog erger vind is dat mensen soms zodanig geil zijn zonder een condoom bij te hebben en dan toch sex hebben en dan ook geen morning afterpil nemen. en dan zijn ze zwanger (oeps dat hadden we echt niet verwacht) en dan aborteren ze maar, WAT EEN OPLOSSING
ik ga me niet gedragen als een conservatief kruisvaarder die strijdt voor de rechten van de kerk. en abortus mag voor mij uitzonderlijk toegepast worden op situaties zoals zwangerschap door verkrachting. maar wanneer het draait om een 'ongelukje', nalatigheid, slecht werkende voorbehoedsmiddelen, etc... dan ben ik GEEN voorstander van euthanasie.
velen grijpen dan naar het voorbeeld: another live will get lost because off the parents. maar dat is voor mij echt geen uitvlucht. wanneer we om die reden zaken zoals abortus zouden toelaten dan zal de algemene ingesteldheid van de mensen nooit veranderen, mensen moeten volwassener worden, mensen moeten realistischer en respectvoller tov het leven redeneren, mensen moeten in het algemeen beter worden tov elkaar, wanneer die algemene ingesteldheid van de wereldbevolking verandert dan zal abortus ook niet meer echt nodig zijn, dan zullen mensen elkaar helpen bij de opvoeding van een 'ongewenst' kind, dan zullen mensen er zijn voor elkaar en zal geen enkel kind in de steek gelaten worden:
zaken zoals abortus dragen volgens mij bij tot een algemeen gewetenloosheid en niet ethisch denken van de mens
|
|
|
Post by Mikey Ché on Jul 18, 2006 10:36:50 GMT 1
man man man om al die redenen dat jij opnoemt MOETEN mensen maar veranderen naar uw/ons ideaalbeeld .... ze moeten dus maar afzien (zowel ouders als kinderen) met alle gevolgen vandien??? Vergeet daarbij ook niet dat het niet alleen de ouders en het kind zijn die de miserie moeten dragen maar vaak vele anderen hé... Ook om al die redenen kan je vele andere medische vernuftigdheden verketteren hé. Mits goede omkadering en stricte regels moet dit allemaal wel kunnen en het is niet dat dat niet zo is.... Of denk je misschien dat mensen die dit voorgehad hebben hun gedrag niet bijschaven of zo (ook al ervaart men de gevolgen van niet-abortus uiteindelijk niet). Het blijft volgens mij een keuze tussen twee dingen die héél erg zijn en die persoonlijk heel zwaar wegen.... de één met een wel zéér extreme blijvende en constante herinnering voor twintig jaar, de ander met een herinnering die vrij persoonlijk ook lang zal blijven hangen. Een keuze tussen persoonlijke pest (persoonlijke emotionele druk) en collectieve cholera (maatschappelijke druk)... En ik vind dat de maatschappij aan de individuën die keuze moet aanbieden. tja ieder zn mening natuurlijk
|
|
|
Post by Katrien on Jul 18, 2006 11:04:19 GMT 1
Mijn eerste idee: jij bent duidelijk een man. Maar aan de andere kant zijn er ook vrouwen die zo denken dus die vlieger gaat niet op. Anyway, punt is, je bent een man en ik ben er zeker van dat je nooit de angst van een ongewenste zwangerschap of van overtijd zijn zal ervaren zoals meisjes dat doen. Jij zal ook niet degene zijn die negen maanden rond zal lopen met het kind, jij zal degene zijn die kan weglopen van de situatie (waarmee ik niet wil zeggen dat je het zal doen, ik wil alleen zeggen dat mannen dat kunnen in die situatie en vrouwen niet), jij bent in veel mindere mate dan de vrouw degene die, in geval van zwangerschap op jonge leeftijd, de vieze blikken en lelijke commentaren krijgt. Het feit dat je voorbehoedsmiddelen gebruikt is een teken dat je geen kinderen wil. Ongelukjes kunnen ALTIJD gebeuren, ook al neem je je pil heel stipt, ook al gebruik je heel correct een condoom, ... en als je dan toch zwanger geraakt moet je je hele leven maar overhoop gooien omdat je op voorhand wist dat het kon gebeuren? Ik vind van niet. Je zegt dat we moeten beseffen dat seks hebben en niet zwanger worden een abnormale situatie is. Wel, ik vind niet dat we dat moeten beseffen, ik vind het zelfs geen abnormale situatie. We hebben tegenwoordig nu eenmaal dingen als condooms, pillen, spiraaltjes, prikpillen, ... We wachten nu eenmaal niet meer met seks tot na het huwelijk of tot we zeker zijn van onze relatie, seks kan gewoon gaan om twee mensen die op dat moment veel zin hebben. En daar is niets mis mee, ik vind dat geen abnormale dingen, integendeel, dat hoort bij de vrijheden (ik vond effe geen ander woord) waar ik heel blij van ben dat we ze hebben. Abortus mag geen 'voorbehoedsmiddel' worden. Het moet volgens mij een laatste oplossing blijven maar ik denk totaal niet dat mensen er te makkelijk naar grijpen. Een abortus is niet iets dat je ondergaat voor je plezier. Ook al sta je er volledig achter en weet je dat een abortus de beste oplossing is, toch laat je een kind in wording wegnemen. Ik denk niet dat dat een gemakkelijke keuze is, ook al weet je dat het de beste is. Mensen die niet zwanger willen geraken moeten er ook alles aan doen om niet zwanger te geraken. Als ik verhalen hoor over mensen die zonder enig voorbehoedsmiddel vrijen en het dan gek vinden dat ze zwanger zijn heb ik ook zoiets van: het is je eigen fout dat je zwanger bent. Maar ik weet zelf wat het is om overtijd te zijn (nooit zwanger geweest hoor ) en ik weet wat voor angsten je dan uitstaat en ik kan me wel wat inbeelden hoe het zou zijn om effectief ongewenst zwanger te zijn, wat je dan voelt en denkt en dan heb ik altijd zoiets van ja ok, ze zijn stom geweest maar we hebben allemaal fouten gemaakt en we hebben allemaal al domme dingen gedaan en ook die persoon heeft recht om te beslissen wat ze met zijn/haar leven doet. En persoonlijk denk ik dat die hele ervaring voor de hypothetische moeder en vader genoeg is om daarna veel slimmer om te springen met voorbehoedsmiddelen. Ik heb ook altijd zoiets van: als ze nog niet verantwoordelijk genoeg zijn om een voorbehoedsmiddel te gebruiken dan zijn ze zeker niet verantwoordelijk genoeg om een kind te krijgen en op te voeden.
|
|
|
Post by skwizzard on Jul 18, 2006 11:14:02 GMT 1
ik ga me niet gedragen als een conservatief kruisvaarder die strijdt voor de rechten van de kerk. en abortus mag voor mij uitzonderlijk toegepast worden op situaties zoals zwangerschap door verkrachting. maar wanneer het draait om een 'ongelukje', nalatigheid, slecht werkende voorbehoedsmiddelen, etc... dan ben ik GEEN voorstander van euthanasie. En wat de dag dat u 13jarige dochter thuiskomt met haar buikske gevuld en da blijkt da ze wel een condoom heeft gebruikt maar dat hij gescheurd is. Zijt ge er dan ook nog tegen? Want een jeugd heeft ze dan ni meer,haar schoolopleiding zal er ni bij baten en een papa zal het kind waarschijnlijk ni hebben want op u 13 hebt ge nog ni de liefde van u leven tegengekomen.... En wie gaat da betalen? Gij? Ik heb respect voor u menig en ik snap vanwaar ze komt; "Hoe kunt ge nu uw eigen vlees en bloed vermoorden?" Ma ik vind dat er meer als genoeg situaties zijn waarbij beroep mag gedaan worden op het recht abortus
|
|
|
Post by chica on Jul 18, 2006 11:42:54 GMT 1
ik ga me niet gedragen als een conservatief kruisvaarder die strijdt voor de rechten van de kerk. en abortus mag voor mij uitzonderlijk toegepast worden op situaties zoals zwangerschap door verkrachting. maar wanneer het draait om een 'ongelukje', nalatigheid, slecht werkende voorbehoedsmiddelen, etc... dan ben ik GEEN voorstander van euthanasie. Laten we euthanasie voor 'n andere topic houden
|
|
|
Post by Katrien on Jul 18, 2006 12:15:39 GMT 1
Mijn eerste idee: jij bent duidelijk een man. Maar aan de andere kant zijn er ook vrouwen die zo denken dus die vlieger gaat niet op. Anyway, punt is, je bent een man en ik ben er zeker van dat je nooit de angst van een ongewenste zwangerschap of van overtijd zijn zal ervaren zoals meisjes dat doen. Jij zal ook niet degene zijn die negen maanden rond zal lopen met het kind, jij zal degene zijn die kan weglopen van de situatie (waarmee ik niet wil zeggen dat je het zal doen, ik wil alleen zeggen dat mannen dat kunnen in die situatie en vrouwen niet), jij bent in veel mindere mate dan de vrouw degene die, in geval van zwangerschap op jonge leeftijd, de vieze blikken en lelijke commentaren krijgt. Ter verduidelijking dit was bedoeld op omj. Ik wil er ook totaal niet mee zeggen dat mannen niet voor abortus kunnen zijn ofzo.
|
|
|
Post by gicaca on Jul 18, 2006 17:09:37 GMT 1
mannen hebben makelijk praten ,het zijn wij die voor ons kinderen moeten blijven zorgen. toen ik 15 was heb ik ook abortus laten doen .het was echt wel moeilijk,maar ben blij dat ik die beslissing genomen heb.heb zelf nu 2 kindjes en ik zou toen zeker niet de mama geweest zijn die ik nu ben. elke vrouw zou die beslissing voor zichzelf moeten kunnen nemen zonder de druk van andere! EN SEX IS NI ALLEEN OM KINDEREN TE MAKEN,MAAR ZEKER OOK OM TE GENIETEN!!
|
|
|
Post by rofferonny on Jul 19, 2006 13:26:21 GMT 1
"En wat de dag dat u 13jarige dochter thuiskomt met haar buikske gevuld " "Laten we euthanasie voor 'n andere topic houden "
umpf, in dat geval zou ik mijn dochter pertange toch wél euthanaseren zulle
|
|
|
Post by De Boodschapper on Jul 20, 2006 17:04:18 GMT 1
tuurlijk is sex ook om te genieten da zeg ik duidelijk in mijn text, anders zou ik het zelf niet doen met voorbehoedsmiddelen. maar moest er geen school meer zijn dan had ik al lang kids, en geloof me vrij. moest er een kid komen zou ik bij mijn meisje blijven en haar helpen en steunen en het kind helpen opvoeden tot het op z'n eigen benen kan staan.
kijk mensen, wij vinden dat sex enkel voor het genot moet kunnen, ik vind da ook want 'k gebruik condooms. maar in nature is sex nu eenmaal om kinderen te maken, de connotatie die wij aan sex WILLEN geven heeft daar niets bij te zien.
ik ben geen voorstander van abortus wanneer het gaat om axidentjes en dergelijke. ik praat daarover met mijn vriendin dat het kan zijn dat da ooit fout loopt, en wij gaan da kind niet aborteren. we praten daarover snapje? zo voorkom je dat je plots voor voldomme feiten staat. ik wil gewoon SUPER graag kinderen, en liever nu dan morgen. maar nu is dat wat moeilijk door de studies enzo. maar moest het toch nu komen? wel i don't care dat 'k maar 18 ben. voor mijn kinderen ga ik mijn leven geven, echt waar. kinderen zijn alles, de toekomst en het verleden. de harde realiteit en de mooie dromen. kinderen maken het je soms lastig dat je zin hebt het op te geven. maar dat zijn momenten waarop we het meest bijleren
nu even woordje aan alle vrouwen: ik bedoel da van abortus niet slecht tov jullie. ik wil zeggen: ik versta dat vele vrouwen abortus willen plegen wanneer ze zwanger zijn en de man is weg gelopen. als je er alleen voor staat als vrouw is dat zowat de moeilijkste opgave ter wereld om dan een kind op te voeden. echt ik versta da super goed. Maar wat ik doe is reageren op vaders die hun kinderen en vrouw verlaten. IK KOM SLECHT VAN MANNEN DIE HUN VROUW ZWANGER MAKEN EN DAN WEGLOPEN. als een vrouw zwanger is, is dat door het zaad van de man. en de man heeft dan ook evenveel verplichtingen als een vrouw tov het kind en de moeder.
wanneer je sex hebt met een man, vrouwen, wees dan zeker dat die man in staat is om tot het einde bij je te blijven en je kinderen op te voeden. WANT DAAR LIGT MEESTALD DE WORTEL VAN HET PROBLEEM. op dat vlak maakte ik ook al de fout vroeger van niet na te denken 'als die meid nu zwanger wordt wil ik er wel bij blijven?' maar toen ik daarover begon na te denken ben ik OGENBLIKKEKLIJK bij de vrouw gegaan waar ik van nu tot het einde bij zal blijven. enkel en alleen om die redenen. en velen zullen nu denken 'elk koppel zegt dat ze samen zullen blijven'. maar ik zeg nu aan iedereen en alles: ik ben bij mijn meisje. wordt ze zwanger, zelfs vroeger dan verwacht, dan zal ik de creatie van dat kind ongeloofelijk dankbaar zijn, en dan zal ik dat kind en de moeder voor eeuwig blijven koesteren en steunen
zo zit het leven in mekaar, abortus is een oplossing voor in extreeeeeeeeeeeme gevallen, zoals verkrachting... daar blijf ik bij
sex hebben is een vorm van liefde bedrijven, en wanneer de liefde sterk genoeg is om sex te hebben dan is die liefde ook sterk genoeg om bij de moeder van je kind te blijven die een gevolg is van die sex in liefde
bij deze wil ik nogmaals al mijn respect uiten tov moeders en zeker alleen staande moeders. wanneer je man je tijdens of net na de zwangerschap verlaat heb je een bijna onmogelijke taak op je schouders, maar vrees niet. als je zuiver leeft zal niets je tegen houden
het leven is aan zij die er iets van willen maken, de feiten nemende zoals ze komen.
respect aan iedreen die hier z'n mening poste. ik snap jullie meningen perfect en ik heb er ook nog zo over gedacht. maar ik kon met die gedachte niet meer leven ...
|
|
|
Post by gicaca on Jul 20, 2006 18:28:04 GMT 1
als kinderen zo belangrijk zijn ,is het dan ni belangrijk dat ze ook goede ouders hebben? hoeveel lopen er ni rond die aan hun ouders niets hebben.sorry ze,maar soms denk ik die hadden beter hun kind ni op de wereld gezet.er zijn genoeg sukkelaartjes. toen ik 18 was geloofde ik ook nog in de eeuwige liefde,je kan het perfecte koppel zijn en toch uit elkaar groeien. maar ieder zijn meing he
|
|
|
Post by knowthyself on Jul 20, 2006 19:26:01 GMT 1
omj schreef
allright, omj, GOOD LUCK ! ;D
Een abortus laten doen is niet iets wat men zomaar eventjes laat doen. Er zijn heel veel meisjes/vrouwen die het al hebben laten doen (veel meer dan we echt weten, volgens de abortus-centra) en die zijn niet van plan dat nog eens te laten gebeuren.
We spreken hier over het recht tot abortus, en niet over "VOOR" abortus zijn, want voor de betrokkenen blijkt niet echt een aangename 'ingreep' te zijn.
|
|
|
Post by Katrien on Jul 20, 2006 21:11:37 GMT 1
wanneer je sex hebt met een man, vrouwen, wees dan zeker dat die man in staat is om tot het einde bij je te blijven en je kinderen op te voeden. WANT DAAR LIGT MEESTALD DE WORTEL VAN HET PROBLEEM. op dat vlak maakte ik ook al de fout vroeger van niet na te denken 'als die meid nu zwanger wordt wil ik er wel bij blijven?' maar toen ik daarover begon na te denken ben ik OGENBLIKKEKLIJK bij de vrouw gegaan waar ik van nu tot het einde bij zal blijven. enkel en alleen om die redenen. en velen zullen nu denken 'elk koppel zegt dat ze samen zullen blijven'. maar ik zeg nu aan iedereen en alles: ik ben bij mijn meisje. wordt ze zwanger, zelfs vroeger dan verwacht, dan zal ik de creatie van dat kind ongeloofelijk dankbaar zijn, en dan zal ik dat kind en de moeder voor eeuwig blijven koesteren en steunen zo zit het leven in mekaar, abortus is een oplossing voor in extreeeeeeeeeeeme gevallen, zoals verkrachting... daar blijf ik bij Dat klinkt allemaal heel mooi en nobel maar ik vrees ook dat het een beetje naief is. Seks is tegenwoordig niet iets dat alleen mensen die elkaar graag zien met elkaar delen en dat hoeft ook niet zo te zijn. Allé ja, als jij alleen seks wil met mensen waar je een relatie mee hebt vind ik dat heel mooi en tof van je maar er zijn ook andere mensen die het leuk vinden om, als ze daar zin in hebben, seks te hebben met een vriend of een totaal onbekende zelfs. Seks hebben is niet voor iedereen een vorm van liefde bedrijven. En als het voor jou dan nog zo is, niemand kan zeggen of die liefde over drie jaar nog hetzelfde zal zijn als nu. Als ik alleen seks zou hebben met iemand waarvan ik weet dat hij tot het einde bij mij zal blijven, dan zal ik nooit meer seks hebben en kan ik best meteen in het klooster gaan. En dat geldt volgens mij voor iedereen. Ik heb ook altijd wat moeite met mensen die zeggen dat abortus voor hen alleen kan bij verkrachtingen en in gevallen van genetische afwijkingen ofzo. Je bent tegen abortus. Dan veronderstel ik dat je ertegen bent dat onschuldige 'kinderen' gedood worden. Kinderen van verkrachters zijn ook onschuldig. Maar in zulke gevallen hebben de moeders volgens jou wel het recht om abortus te plegen omdat hun leven wel eens heel moeilijk zou kunnen zijn met het kind van hun verkrachter? Ik ben het daarmee eens hoor, dat dat verschrikkelijk moet zijn. Maar vrouwen die per ongeluk zwanger geraakt zijn door een slecht werkend voorbehoedsmiddel of meisjes van 15 die zwanger zijn kunnen volgens mij ook een heel moeilijk leven tegemoet gaan met een ongewenst kind, om maar te zwijgen over het kind zelf.
|
|
|
Post by straf on Jul 20, 2006 21:43:04 GMT 1
...hoe conservatief het ook klinkt: SEX IS OM KINDEREN TE MAKEN! wel erg straf!?? Hoe oud ben jij?? en euhm... bij welke orde werd je grootgebracht??!! Heb al erg veel sex gehad en nog NOOIT met de intentie om kinderen te maken
|
|