|
Post by Mr.Nuts on Feb 11, 2009 19:28:41 GMT 1
Er zijn al zeker 3 homo's fysiek aangevallen in Antwerpen (so called gay bashing). Moeten we dit dan ook negeren en goedkeuren? Dat waren inderdaad per definitie geen rasta's, maar dat doet er ook niet toe. Geen homohaat, simpel? Hardcore against racism waar blijven de rasta's met hun peace & love? aub niet veralgemenen en zeker niet té idealitisch proberen te zijn... Er zullen altijd op alle vlakken haters zijn en die krijgde ni weg.. Ge wakkert de haat enkel meer aan door er hard(er) tegen in te gaan en ge geeft ze meer voeding door ze zoveel aandacht te schenken(beide partijen)... Dus: gun ze de aandacht niet, neem alles wa meer met een korrel zout en geniet gewoon van die muziek...
|
|
|
Post by joelkaboel on Feb 11, 2009 19:51:33 GMT 1
klopt, maar de grenzen van het redelijk zijn, zijn voor mij overschreden. Bijvoorbeeld toen een welgekende soundboy me recht in de ogen keek en zei: All battyboy dead
korreltje zout ok, maar geen hele strooiwagen.
|
|
|
Post by rasborsalino on Feb 11, 2009 20:06:30 GMT 1
klopt, maar de grenzen van het redelijk zijn, zijn voor mij overschreden. Bijvoorbeeld toen een welgekende soundboy me recht in de ogen keek en zei: All battyboy dead korreltje zout ok, maar geen hele strooiwagen. Noem die sound en soundboy gewoon bij naam he. Dan kunnen reggaeliefhebbers beslissen of ze die mensen nog willen steunen of niet.
|
|
|
Post by joelkaboel on Feb 13, 2009 14:42:20 GMT 1
Hun stilzwijgen spreekt voor zich
|
|
fila
3 star frontline soldier
|
Post by fila on Feb 13, 2009 15:06:59 GMT 1
Aan uw vorige post te zien was het precies in Leuven te doen ?
|
|
|
Post by knots on Feb 15, 2009 14:50:11 GMT 1
door het vaak onverstaanbare patois ben ik op feestjes vaak niet in staat om de lyrics te verstaan. toch dien ik zeer opmerkzaam te zijn want op een nummer waarin openlijk wordt opgeroepen om homo's te vermoorden, waarin over vrouwen denigrerend wordt gedaan of racisme wordt verkondigd, wil ik steevast de dans staken of eventueel protesteren. wat mij daarnaast ook ergens verontrust is dat er naast juulkaboel weinig mensen zijn die hier openlijk tegenin willen gaan of zich daar enigszins over verontrusten. het lijkt alsof jullie dat fascisme tolereren, alsof daar iets hoogstaand in zou zitten, alsof dat maar moet gerelativeerd worden. wij leven toch in een andere ethische cultuur, me dunkt. ik vraag me af hoe die jamaicaanse trekjes - die daar een specifieke plaats hebben door geschiedenis en cultuur - in de hoofden van de belgische ganjaheads zijn kunnen trekken. wat voor een boodschap wil je meegeven door reggae? wat voor een schizofrene toestand creeer je wanneer je in twee opeenvolgende nummers 'one love' en 'kill all battyman' proclameert? denken de selectors daar zelf over na, en zo ja: wat is hun verantwoording? ik vind dat in elk geval bijzonder grimmig en verwacht vroeg of laat hierop toch een ernstige repliek vanuit de 'massive'.
het artikel van karel vind ik ok, al vind ik het wel gek dat hij persé een steek naar geel wil maken en daar verder weinig tot niets over zegt. maar het zal misschien een stijlfout zijn?
|
|
|
Post by SPLIFF on Feb 15, 2009 18:35:11 GMT 1
|
|
|
Post by Jah Rebel on Feb 15, 2009 19:52:06 GMT 1
@ Knots:
Ik leg me er stilaan bij neer dat ik inderdaad bij een wel zeer kleine of anders toch vrij volgzame minderheid behoor.
Aangezien de wil echt niet aanwezig lijkt (wat na talloze discussies, debatten, and what more toch mag blijken) kan ik maar één ding concluderen, de samenleving, de weed paffende dancehall boys incluis is zo rot als wat en vroeg of laat zal de boer oogsten wat hij gezaaid heeft. Kom dan aub niet zagen dat je het niet gewusst habt...
Ites, Rebel
|
|
|
Post by jahghana on Feb 16, 2009 0:06:49 GMT 1
Leer nu toch eens eindelijk die homofobie kaderen in een socioculturele achtergrond, geschapen door de slavernij en de kolonizatie, waarbij zwarte mannen stront waren en zwarte vrouwen continu verkracht werden. En vergeet daarbij niet de buggery laws, ofte de wetten tegen homoseksualiteit door de Engelsen zelf ingevoerd. Als je als blanke, rotverwende Europese dancehallboy, die zwarte miserie hier gewoon denkt te moeten kopieren, vind ik dat ronduit... decadent! Bah! Jahfree Amos
|
|
|
Post by Jah Rebel on Feb 16, 2009 1:25:32 GMT 1
Het wordt niet gekopieerd, het wordt ontkend (we verstaan het niet, we luisteren niet naar de teksten) en/of weggewuifd (wij doen dat hier toch niet echt...). Waarom? Omdat er anders het risico is dat de rotverwende westerse jeugd zich een aantal percentjes minder goed kan amuseren (met bvb. doodsaaie rootsteksten) en dat kan nu toch echt niet door de beugel nietwaar? Ites, Rebel
|
|
|
Post by Benji!! on Feb 16, 2009 7:40:02 GMT 1
het verschil tussen dansen en niet dansen zit bij volgens mij niet in de inhoud van de teksten, maar in het ritme van de riddim.
en voor de rest...ik hoop dat virgin airlines snel hun commerciele vluchten naar de maan realiseerd zodat ik voor een paar mensen een one way ticketje kan kopen.
da zit hier even hard te kakken op "wietpaffende, rotverwende dancehalljeugd" als die paar hardcoremannen op homos. Mooi is dat.... Zonder die mensen, die de reggie misschien niet zo door en door kennen met elke historische achtergrond van scheten gelaten door bob marley en selassie, staat er wel minder dan den helft volk op de feestjes.
Maar ja, das dan over den dancehall gesproken en niet over de rootsfeestjes waar niet gepaft wordt en niet geroepen wordt om mensen, systemen of anderen in brand te steken...en iedereen aandachtig zit te luisteren naar wat men zingt.
ennihoe, ik heb al veel reactie gehad op artikel en interview...en nog niemand die me gevraagd heef hoe dat nu juist zit met die homos....dus...it's all in your own little heads.
|
|
|
Post by rasborsalino on Feb 16, 2009 12:24:07 GMT 1
Leer nu toch eens eindelijk die homofobie kaderen in een socioculturele achtergrond, geschapen door de slavernij en de kolonizatie, waarbij zwarte mannen stront waren en zwarte vrouwen continu verkracht werden. En vergeet daarbij niet de buggery laws, ofte de wetten tegen homoseksualiteit door de Engelsen zelf ingevoerd. De buggery law is niet echt een wet tegen homosexualiteit maar wel een wet tegen sex met ....dieren. Homosexualiteit, man met man welteverstaan, is in Jamaica nog steeds verboden, in het publiek. Er bestaat wel, welliswaar ondergronds, een heel aktieve homobeweging. Zowel in Kingston als Montego bay. Ga ook eens kijken in de grote All in hotels: een behoorlijk aantal personeelsleden zijn battyboys. De reden daarvoor is om de koppeltjes die die hotels bezoeken samen te houden. In het verleden heeft men ervaren dat heel veel koppels scheidden na een bezoek aan een All Inn. Veel mannen die daar werkten waren gewoon gigolo's die een blanke aan de haak wilden slaan. Om dit probleem op te lossen heeft men meer homo's aangenomen. Kwaadtongen beweren ook dat de human recourses manager ook een battyboy is, vandaar. (Ik heb het hier over Jamaicaanse hotelketens) De homohaat heeft deels te maken met religieuze redenen, onwetendheid en opvoeding. Het zal nog een tijdje zo blijven want geen enkele politicus zal, zelfs onder internationale dwang, zijn nek durven uitsteken. Tijdens de slavernij werden mannen die veel kinderen konden verwekken bij verschillende vrouwen daarvoor beloond. Zo moesten de engelsen geen nieuwe slaven aankopen. Vergeet niet dat een slaaf duur was. Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom, tot de dag van vandaag, er nog altijd een bokkenmentaliteit heerst op Jamaica. (Bron : Sugar and slaves) Jah Rebel. Laat die jongeren toch eens hun pleziertje. Vroeg of laat zullen ze, niet allemaal tegelijk, wel bijdraaien. Ik vermoed dat hun reacties gewoon een gevolg is van de overdreven outingsdrang van de homo's zelf. Als die machtige homolobby in staat is om optredens te boycotten dan mogen wij op hun schenen stampen. Respect en wederzijds respect.
|
|
|
Post by jahghana on Feb 16, 2009 12:33:40 GMT 1
Hey Bors, kan je even een volledige referentie geven van dat boek of artikel "Sugar and slaves" ? Klinkt interessant. Dat van die aanzienlijke homoscene op Jamaica, is mij ook door enkele bronnen bevestigd.
|
|
|
Post by rasborsalino on Feb 16, 2009 14:36:39 GMT 1
Hey Bors, kan je even een volledige referentie geven van dat boek of artikel "Sugar and slaves" ? Klinkt interessant. Dat van die aanzienlijke homoscene op Jamaica, is mij ook door enkele bronnen bevestigd. Sugar and slaves by Richard S.Dunn, (googlen!)gaat over de suiker_ en slavenhandel in het algemeen. Dus niet alleen in Jamaica. Het ligt helaas thuis op Jamaica dus ik kan hier geen referenties doorgeven. Het is wel al zo'n 20 jaar oud. Volgende maand ga ik terug. Indien je het wenst kan ik zo'n exemplaar meebrengen plus nog veel andere boeiende lectuur. Hier in Belgie is er duidelijk een tekort aan dergelijke boeken.
|
|
|
Post by joelkaboel on Feb 18, 2009 8:35:41 GMT 1
Ik vermoed dat hun reacties gewoon een gevolg is van de overdreven outingsdrang van de homo's zelf. Als die machtige homolobby in staat is om optredens te boycotten dan mogen wij op hun schenen stampen. Respect en wederzijds respect. Kan je dat nu eens even toelichten? Overdreven outingsdrang? Excuseer? Presies of ze moeten zich verantwoorden voor hun geaardheid... En ga eens in westerse landen hotels binnen, daar is ook een groot deel van het personeel (receptie/restaurant) homo. Schonen uitleg, maar tis toch niet omdat het zo is in Jamaica dat wij hier domweg moeten nabootsen? Als ze in Jamaica van de brug springen doen wij dat toch ook niet? Homofobe liedjes draaien is in mijn ogen onrespectvol, hoe kan je dan in godsnaam verwachten zelf gerespecteerd te worden?
|
|