|
Post by houstony3k on Mar 6, 2007 14:27:44 GMT 1
Ok, maybe u are right about the mp3's and very big sound equipment...i dun know because i never heard an mp3 play at reggae geel.... From the other hand i found some information about vinyl vs cd: The Frequency Domain Frequency is pitch - the difference between a low, deep sound and a high piercing sound. As we hear sounds as a sum of frequencies, most of the important information is in this domain, and accurate reproduction is correspondingly important. The sample rate of a CD is 44,100 samples per second. According to the Nyquist theorem this is sufficient to capture all the information in a signal that contains no frequencies above 22,050 Hz.1 This bandwidth is more than enough. The human ear is most sensitive at around 3,000 - 4,000 Hz. (The fundamental tones of a piano range roughly 25 Hz to 4,200 Hz) The upper frequency limit for human hearing is roughly 20,000 Hz, while for a middle aged male this figure may be nearer 15,000 Hz. At both extremes of the audible frequency range the perceived loudness relative to the signal power is less than that for moderate frequencies. The reason for this extra sampling overhead is actually to make the CD player's job a little easier. When recreating an analogue signal from digital data it is necessary to filter artefacts generated above the Nyquist frequency (in this case 22,050 Hz). Analogue filters with sharp cut-off slopes are expensive, so a 2,050 Hz gap to ramp down is quite helpful. Still, a poorly designed filter might unduly attenuate the audible high end or have a "ringing" frequency response across the full range. Sound behaves linearly, which means that frequencies above 20,000 Hz cannot somehow affect, alter or "shape" the lower, audible sounds. Nevertheless, audiophiles often believe that these high frequencies actually do make a difference. The best scientific support I have seen for this view is a paper2 which suggests that brain activity may be somehow affected by the presence of hypersonic sounds. Frequency domain issues with vinyl have an entirely different nature. First off, vinyl records are not recorded with a constant frequency response. To properly reproduce low frequencies would require larger grooves, so records are pressed with the low frequencies reduced. In addition, as a strategy to drown out noise, higher frequencies are boosted on the recording. A RIAA equalisation amplifier mostly corrects the frequency response on playback. Problems introduced by cheap turntables include "wow and flutter", which refers to frequency shifts caused by variation of playback speed and "rumble", low frequency noise from the motor. Dynamic Range The dynamic range is the resolution of the recording - the ratio of the loudest possible sound to the softest, expressed in the logarithmic decibel (dB) scale. For CDs, each sample has a 16-bit range (65536 values). This might not seem to be a great deal but it actually translates to roughly 96 dB dynamic range. I would argue that this should be sufficient for any music, when we consider the range of human hearing. By definition, decibel levels are always comparative - the difference between the loudness of two sounds. When you see an absolute figure quoted, ("A lawn mower measures 90 dB") this is in relation to a defined zero point - 0 dB is defined as the softest sound audible to a person with perfect hearing. This means that if you set the volume of your CD player such that you can hear all the sound it contains, the loudest point on the track will measure at least 96 dB on the absolute scale. Listening at a higher volume than this for too long will reduce the need for a large dynamic range.3 The biggest general misconception about analogue technologies is that they have infinite resolution, which is never true. (In this example, a PVC molecule is small, but not infinitesimal). In practice, the dynamic range of vinyl records is affected by the age and quality of the recording, and the density of the tracks. The best-case seems to be around 60 dB. The dynamic range will be adversely affected at low frequencies because of the equalisation issue detailed above. Errors and Noise CDs are recorded with interleaved redundant information built in. This allows the decoding machinery to correct or interpolate bad data caused by damage to the CD surface. However, should the damage be too great, the CD will simply skip. Any wear to the surface of a vinyl record will cause a gradual deterioration in the quality of the recorded signal. This manifests as hiss and reduces the effective dynamic range. Scratches and other damage can result in pops and clicks that momentarily drown out the recorded sound. Conclusions: CDs technology is mostly an improvement on vinyl technology. Stop worrying and just enjoy the music
|
|
|
Post by El_foent on Mar 6, 2007 14:31:43 GMT 1
jiiip that's right, you never heard me complaining about CD right? Ofcourse CD is less noise and much more clarity in the sound, that's normal, it's just improvement of techniques. let's enjoy music idd B_el_ess
|
|
|
Post by Original Gutter (OG) on Mar 6, 2007 16:06:35 GMT 1
If you play on low dB, you will not hear a difference, but if you would play them on a soundsys like reggae Geel, believe me, people will hear the difference in bass and high frequency soundsamples, as a matter of fact, they will run away because of the pain in there ears. Niet overdrijven hé Flipke. Ik heb al verschillende (gedeeltelijk of volledig) digitale deejays op Geel gezien... Ik heb ook al een hele hoop Serato deejays gezien in het hiphop circuit... in al die setjes zat wel een illegaal mp3ke en dat klinkt misschien wat minder dan uw vinyl of een legale cd, maar pijn in de oren zult ge er niet van krijgen. De originele vraag van deze topic is of vinyl aan het uitsterven is? Dat is geen moeilijke vraag, vinyl is niet dood zolang er een markt voor bestaat, volgens sommigen stijgt de populariteit van vinyl zelfs binnen bepaalde muziek genres. Het enigste dat zielig is dat de vinyl mensen hun eigen en hun plaatjes nogal superieur vinden, en neerkijken op de "digitale deejay". Net zoals de meeste rootsmannen op dit forum neerkijken op de dancehall crowd. Net zoals de Jah Rebels en Ras Feels die neerkijken op de "minder spiritueel ingestelde mensen" hier. Bah!
|
|
|
Post by johnny lexman on Mar 6, 2007 16:26:08 GMT 1
Ik heb ook al een hele hoop Serato deejays gezien in het hiphop circuit... in al die setjes zat wel een illegaal mp3ke en dat klinkt misschien wat minder dan uw vinyl of een legale cd, maar pijn in de oren zult ge er niet van krijgen. sterker nog, ik weet veel hiphop djs (ook de toppers) vooral gedownloade nummers draaien. één ervan zei dat hij soms zelf files met een bit-rate van slechts 126 draait en ik heb daar nog nooit iemand over horen klagen. voor alle duidelijkheid, daarmee wil ik niet zeggen dat er geen kwaliteitsverschil is, maar wel dat de meeste mensen het niet horen en dat het zelfs voor de anderen niet zo groot is. Veel zalen hebben gewoon een slechte installatie en waarmee je ook draait, dat klinkt altijd slechter dan een mp3 op een goede installatie.
|
|
|
Post by Original Gutter (OG) on Mar 6, 2007 16:44:43 GMT 1
Ik heb ook al een hele hoop Serato deejays gezien in het hiphop circuit... in al die setjes zat wel een illegaal mp3ke en dat klinkt misschien wat minder dan uw vinyl of een legale cd, maar pijn in de oren zult ge er niet van krijgen. sterker nog, ik weet veel hiphop djs (ook de toppers) vooral gedownloade nummers draaien. één ervan zei dat hij soms zelf files met een bit-rate van slechts 126 draait en ik heb daar nog nooit iemand over horen klagen. voor alle duidelijkheid, daarmee wil ik niet zeggen dat er geen kwaliteitsverschil is, maar wel dat de meeste mensen het niet horen en dat het zelfs voor de anderen niet zo groot is. Veel zalen hebben gewoon een slechte installatie en waarmee je ook draait, dat klinkt altijd slechter dan een mp3 op een goede installatie. Dus om een lange discussie kort te maken kunnen we concluderen dat de mensen die hier wanhopig hun vinyl aan het verdedigen zijn een hoop heisa om niets maken. Hun argumenten hebben meer te maken met sentiment, "holdin on to the past" en schrik voor leds en knopkes.
|
|
|
Post by huh de battyman on Mar 6, 2007 16:53:31 GMT 1
sterker nog, ik weet veel hiphop djs (ook de toppers) vooral gedownloade nummers draaien. één ervan zei dat hij soms zelf files met een bit-rate van slechts 126 draait en ik heb daar nog nooit iemand over horen klagen. voor alle duidelijkheid, daarmee wil ik niet zeggen dat er geen kwaliteitsverschil is, maar wel dat de meeste mensen het niet horen en dat het zelfs voor de anderen niet zo groot is. Veel zalen hebben gewoon een slechte installatie en waarmee je ook draait, dat klinkt altijd slechter dan een mp3 op een goede installatie. Dus om een lange discussie kort te maken kunnen we concluderen dat de mensen die hier wanhopig hun vinyl aan het verdedigen zijn een hoop heisa om niets maken. Hun argumenten hebben meer te maken met sentiment, "holdin on to the past" en schrik voor leds en knopkes. En schrik voor a next man die hun langgezochte so called 'originele' wegdraaid op een cdtje na wat gesoulseek lol
|
|
|
Post by El_foent on Mar 6, 2007 17:16:05 GMT 1
If you play on low dB, you will not hear a difference, but if you would play them on a soundsys like reggae Geel, believe me, people will hear the difference in bass and high frequency soundsamples, as a matter of fact, they will run away because of the pain in there ears. Niet overdrijven hé Flipke. Ik heb al verschillende (gedeeltelijk of volledig) digitale deejays op Geel gezien... Ik heb ook al een hele hoop Serato deejays gezien in het hiphop circuit... in al die setjes zat wel een illegaal mp3ke en dat klinkt misschien wat minder dan uw vinyl of een legale cd, maar pijn in de oren zult ge er niet van krijgen. De originele vraag van deze topic is of vinyl aan het uitsterven is? Dat is geen moeilijke vraag, vinyl is niet dood zolang er een markt voor bestaat, volgens sommigen stijgt de populariteit van vinyl zelfs binnen bepaalde muziek genres. Het enigste dat zielig is dat de vinyl mensen hun eigen en hun plaatjes nogal superieur vinden, en neerkijken op de "digitale deejay". Net zoals de meeste rootsmannen op dit forum neerkijken op de dancehall crowd. Net zoals de Jah Rebels en Ras Feels die neerkijken op de "minder spiritueel ingestelde mensen" hier. Bah! 1: Ik heb het niet over Digital DJ-ing, die sound is perfect, ik zeg zelfs zo perfect dat de charme is verdwenen. Te perfect, maar als ge nen gemiddelden MP3 aan een hoge dB SPL afspeelt, dan gaat ge lopen van het geluid man, ik heb het met mijn eigen oren ondervonden. MP3 dient daar niet voor. De meeste sinusordiale golven van MP3's zijn zwaar geclipt, zodat veel harmonische tonen uit de muziek wegvallen en het geluid bij dien MP3 aan hoge dB SPL de hoge frequenties heel dun zullen klinken en de lage frequenties heel dul zullen klinken. Wat je dan moet doen is dB bijgeven, en geloof mij, in contrast met uwe WAV (cdformat) en of vinyl zal zeer groot zal zijn, en uitschieters in frequentie u als pijn in de oren zullen klinken. En als ge dat niet snapt moet ge ofwel ni over het onderwerp meepraten ofwel uw audiokennis bijschaven (ik zeg niet dat mijn kennis perfect is, maar ik werk eraan). compressie is crap; Topdj (??) of ni. Ik weet het, audio is visueel moeilijk voor te stellen, maar vergelijk het met een youtube videoke te bekijken op ne groten plasmatv, ik denk niet dat ge veel zult zien, of der lang naar zult blijven kijken. Compressie is en blijft niet gemaakt om professioneel te gebruiken, da is gewoon not done voor nen dj, doet ge dat toch, dat moet er oftewel een héél goede reden voor zijn, oftewel zijt ge ne prutser (in mijn ogen). And let us be proud of our collection man. Als gij dat neerkijken vindt , Tis in ieder geval makkelijker om met een paar hits illegale slechte kwaliteit muziek te downen. En als ge dan nog de guts hebt om dat te draaien op ne grote soundsys, dan hebben we het recht om neer te kijken denk ik en der alles aan te doen om zo'n toestanden te vermijden door ze in een slecht daglicht te stellen. persoonlijk worden viel hier blijkbaar weer niet te vermijden. El_Cut the Crap
|
|
|
Post by huh de battyman on Mar 6, 2007 17:27:51 GMT 1
En als ge dan nog de guts hebt om dat te draaien op ne grote soundsys, dan hebben we het recht om neer te kijken denk ik en der alles aan te doen om zo'n toestanden te vermijden door ze in een slecht daglicht te stellen. En daar ga je de fout in want wie ben jij om op iemand neer te kijken? You make yourself look like a turt aka stuk stront met zulke replies, neerkijken op mensen, threads ondermijnen 'om er alles aan te doen om het in het kwaad daglicht te stellen' en dergelijke, now we see whos who and people show their real colour. Laat wel gelijk je ware aard zien aan iedereen, thanks for making it so easy to spot the haters! 'thou shall not judge' practice what you preach before you speak
|
|
|
Post by houstony3k on Mar 6, 2007 17:29:16 GMT 1
Did anybody here ever went to R'n'B diamonds parties...mmm probably not because its not "done" to go to a Hip Hop party as we are all Reggae fans... I give all the non-believers and sound engineers here the advise to go and listen to Ma$terlee, Frederico etc using "Lossy" mp3's. Most of you guys would be jealous to have a sound like that in dancehall gigs in belgium, and yes they are using mp3's....so far you theories, sorry.....
|
|
|
Post by Original Gutter (OG) on Mar 6, 2007 17:37:04 GMT 1
Niet overdrijven hé Flipke. Ik heb al verschillende (gedeeltelijk of volledig) digitale deejays op Geel gezien... Ik heb ook al een hele hoop Serato deejays gezien in het hiphop circuit... in al die setjes zat wel een illegaal mp3ke en dat klinkt misschien wat minder dan uw vinyl of een legale cd, maar pijn in de oren zult ge er niet van krijgen. De originele vraag van deze topic is of vinyl aan het uitsterven is? Dat is geen moeilijke vraag, vinyl is niet dood zolang er een markt voor bestaat, volgens sommigen stijgt de populariteit van vinyl zelfs binnen bepaalde muziek genres. Het enigste dat zielig is dat de vinyl mensen hun eigen en hun plaatjes nogal superieur vinden, en neerkijken op de "digitale deejay". Net zoals de meeste rootsmannen op dit forum neerkijken op de dancehall crowd. Net zoals de Jah Rebels en Ras Feels die neerkijken op de "minder spiritueel ingestelde mensen" hier. Bah! 1: Ik heb het niet over Digital DJ-ing, die sound is perfect, ik zeg zelfs zo perfect dat de charme is verdwenen. Te perfect, maar als ge nen gemiddelden MP3 aan een hoge dB SPL afspeelt, dan gaat ge lopen van het geluid man, ik heb het met mijn eigen oren ondervonden. MP3 dient daar niet voor. De meeste sinusordiale golven van MP3's zijn zwaar geclipt, zodat veel harmonische tonen uit de muziek wegvallen en het geluid bij dien MP3 aan hoge dB SPL de hoge frequenties heel dun zullen klinken en de lage frequenties heel dul zullen klinken. Wat je dan moet doen is dB bijgeven, en geloof mij, in contrast met uwe WAV (cdformat) en of vinyl zal zeer groot zal zijn, en uitschieters in frequentie u als pijn in de oren zullen klinken. En als ge dat niet snapt moet ge ofwel ni over het onderwerp meepraten ofwel uw audiokennis bijschaven (ik zeg niet dat mijn kennis perfect is, maar ik werk eraan). compressie is crap; Topdj (??) of ni. Ik weet het, audio is visueel moeilijk voor te stellen, maar vergelijk het met een youtube videoke te bekijken op ne groten plasmatv, ik denk niet dat ge veel zult zien, of der lang naar zult blijven kijken. Compressie is en blijft niet gemaakt om professioneel te gebruiken, da is gewoon not done voor nen dj, doet ge dat toch, dat moet er oftewel een héél goede reden voor zijn, oftewel zijt ge ne prutser (in mijn ogen). And let us be proud of our collection man. Als gij dat neerkijken vindt , Tis in ieder geval makkelijker om met een paar hits illegale slechte kwaliteit muziek te downen. En als ge dan nog de guts hebt om dat te draaien op ne grote soundsys, dan hebben we het recht om neer te kijken denk ik en der alles aan te doen om zo'n toestanden te vermijden door ze in een slecht daglicht te stellen. persoonlijk worden viel hier blijkbaar weer niet te vermijden. El_Cut the Crap Zeg Flipke, ge moet niet antwoorden alsof wij allemaal onnozelaars zijn hé. Ik snap goed genoeg wat compressie is en ge zult uzelf wel heel wat vinden met uw knappe termen maar zoals met veel zaken is de praktijk net iets anders als de theorie. In de praktijk hoort ge da niet!! Steek uw neus eens buiten de deur... er is daar ne wereld waar ook dancehall fans rondlopen, mensen die illegale mp3s bezigen en gasten die durven persoonlijk te worden!!! En wie noemt gij prutsers? Hoeveel big sounds/deejays draaien met gebrande cd'kes? Matterhorn, Stone Love, Black Chiney, .... En wat dan met die gastjes die hun dubs die hier in mp3 formaat arriveren later op dub/aceton/vinyl cutten... zijn dat dan de grootste hypocrieten? Don't judge en praat niet over exposen en prutsers en slecht daglicht. Er is een tune gemaakt speciaal voor u: "HYPOCRITE A TALK"!
|
|
|
Post by steve on Mar 6, 2007 17:50:39 GMT 1
feesten geven, inkom vragen, zonder te investeren in muziek, en dan bedoel ik niet in apparatuur is ronduit schandalig
|
|
|
Post by houstony3k on Mar 6, 2007 17:54:44 GMT 1
feesten geven, inkom vragen, zonder te investeren in muziek, en dan bedoel ik niet in apparatuur is ronduit schandalig And what if they buy it ? Nuff sites to buy mp3's ? And how much you think most organisers "gain" with parties, and i am not talking about Reggae Geel but small local reggae parties... But that is quite off topic...
|
|
|
Post by steve on Mar 6, 2007 17:57:57 GMT 1
if they are talking about soulseek and shit like that i don't think they pay a lot for it (40 euro telenet)
|
|
|
Post by El_foent on Mar 6, 2007 18:06:14 GMT 1
Ik noem iemand een prutser die illegaal mp3's download en die dan draait op zijn 'grote soundsys', en ik denk dat ik daar groot gelijk in heb. Ik heb nooit gezegd dat iemand met gebrande cdkes draait een prutser is man. LEES EERST GOED WAT IK SCHRIJF. Probeer daarna een goed tegenargument te geven zonder persoonlijk te worden. Dat is wat een volwassen gedachtengang onderscheidt van loze argumenten, ook al zijt gij 8 jaar ouder dan mij.
Call me a hypocrite man, no prob, doesn't touch me at all, persoonlijk worden is steeds gemakkelijk, en dat hebt gij hier eens te meer gedaan, net zoals nen huh de battyman die mij verwijt dat ik op iemand neer kijk, alvorens mij een stuk stront te noemen. Wie is dan nen hypocrite? (ik laat het antwoord in het midden).
Ik vindt het gewoon laag om weeral te zien hoe iemand gelijk gij argumenten afbreekt zonder er iets van te kennen.
While you point your finger someone else is juging you. Zoekt maar efkes op in de woordenboek, en probeer er dan efkes over na te denken wie hier wie aant veroordelen is. Spiritueel of ni.
|
|
|
Post by huh de battyman on Mar 6, 2007 18:26:40 GMT 1
Ik noem iemand een prutser die illegaal mp3's download en die dan draait op zijn 'grote soundsys', en ik denk dat ik daar groot gelijk in heb. Ik heb nooit gezegd dat iemand met gebrande cdkes draait een prutser is man. LEES EERST GOED WAT IK SCHRIJF. Probeer daarna een goed tegenargument te geven zonder persoonlijk te worden. Dat is wat een volwassen gedachtengang onderscheidt van loze argumenten, ook al zijt gij 8 jaar ouder dan mij. Call me a hypocrite man, no prob, doesn't touch me at all, persoonlijk worden is steeds gemakkelijk, en dat hebt gij hier eens te meer gedaan, net zoals nen huh de battyman die mij verwijt dat ik op iemand neer kijk, alvorens mij een stuk stront te noemen. Wie is dan nen hypocrite? (ik laat het antwoord in het midden). Ik vindt het gewoon laag om weeral te zien hoe iemand gelijk gij argumenten afbreekt zonder er iets van te kennen. While you point your finger someone else is juging you. Zoekt maar efkes op in de woordenboek, en probeer er dan efkes over na te denken wie hier wie aant veroordelen is. Spiritueel of ni. Funt, rook je teveel dat jezelf vergeet wat je zegt en dan daarna replied alsof andere mensen jou beschuldigen van? Check je eigen woorden in je former posts, en doe niet of er woorden in je mond worden gelegd, zijn je eigen woorden, dat je recht had om neer te kijken op etc, en ik noem jou geen stuk stront, ik zei you make yourself look a turt, neem niet de slachtoffer rol op je als je ziet dat andere je overrulen in argumenten aub, dat is iets wat vrouwen normaal doen in ruzies, makkelijk om overal vanaf te zijn en als beste uit de bus te komen.
|
|