|
Post by Mikey Ché on Oct 4, 2006 14:04:17 GMT 1
En misschien is het nu genoeg over campagnes e.d. maar kan het eerder over de inhoud gaan. Ik zal een voorzet geven en start met iets héél concreet en in Antwerpen alvast een enorm probleem.
Een propere stad - geen zwaerfvuil of sluikstort meer. HOE DOE JE DAT... Enkele oplossingen waar ik wél oren naar heb... - Meer sensibiliseringsacties (in verschillende talen ook) - In sommige Antwerpse wijken zijn er ook gewoon te weinig vuilnisbakken (of gewoon niet praktische dingen)... maar in vele wijken zijn er voldoende (dus neen geen vuilnisbak op elke hoek van de straat). - Meer witte tornado's (veegteams) - Meer inspecteurs voor het opsnorren van sluikstorters - De mogelijkheid tot "snelle beboeting" voor diegenen die eender wat op straat achterlaten.
Uiteindelijk mag men voor mij zelfs affiches maken met "Keer voor A eigen deur" En ikzelf ben tegen een prijsverlaging van de zakken (dit helpt gewoon om mensen er bewuster mee om te laten gaan... en voor de armsten zijn er ondertussen ook oplossingen uitgewerkt).
Er moet een mentaliteitswijziging komen inzake bij de mensen, en die krijg je er volgens mij het best en het makkelijkst in als de straat proper is. Dan is men ook veel minder snel geneigd om iets op de straat achter te laten. Als stad kan je je verantwoordelijkheid nemen om het proper te maken en te houden, maar moet je ook hard optreden tegen diegenen die daar geen respect voor hebben en hun verantwoordelijkheid niet opnemen. Er wordt voldoende hard opgetreden maar de intensiteit ligt veels te laag (veel te weinig bevoegden zijn actief op zoek).
Dus kort: - Mensen sensibiliseren - Rotzooi opkuisen - én streng zijn tegen overtreders (vooral intensiever)
Iemand andere suggesties of voorstellen? Of wil er iemand een ander onderwerp aansnijden?
|
|
|
Post by L0RD LYTA on Oct 4, 2006 14:07:27 GMT 1
& remember people, division & internal crisis are all what De Winter is waiting for...divide & rule
|
|
kitten
3 star frontline soldier
|
Post by kitten on Oct 4, 2006 14:30:56 GMT 1
Ik vind het wel leuk dat er een voorzet is gegeven tot een inhoudelijke discussie... dus let's go....
De vuiligheid in onze stad is inderdaad een pijnpunt.... Maar ik denk eerder aan 'sensibilisering' dan aan beboeting als oplossing... Anders nog maar eens controleurs enz...op straat, dat vind ik wat teveel van hetgoede....
Ik steek zelf soms ook onjuiste dingen in de "witte zak", omdat de groene gewoon kei snel begint te stinken als je bv op een appartementje woont....
En goedkopere zakken zou ook wel mogen....
|
|
|
Post by L0RD LYTA on Oct 4, 2006 15:05:27 GMT 1
Maar ik denk eerder aan 'sensibilisering' dan aan beboeting als oplossing... actually, when someone get caught red-handed, all he gets is a "sensibilisation", rarely a fine...i used to live in the brederodestraat neightbourhood & everywhere you go, you see aldi bags full of filth, often put lying down front of other people's doors by night (not once in a while but every day!) so i don't like fines but i don't like rats either, i don't like broken bottles in kids playground, often results of drunk students amusements...once again education is the key but i (sadly) got little faith in sensibilisation programs, unless you start teaching that in pre-school...but those kids just do what their parents do too.
|
|
|
Post by Mikey Ché on Oct 4, 2006 15:10:09 GMT 1
Het is volgens mij nodig om de twee te doen: sensibiliseren én een stok achter de deur hebben... voor de schoon ogen van politiekers doet men het niet... en zelf uit respect of fierheid voor de Stad an sich ook niet...
Die stok is hoofdzakelijk voor sluikstort en het achterlaten van rotzooi op de openbare weg... en minder op het effectief juist sorteren (daarvoor kan je volgens mij eerder enkel sensibiliseren)... en inderdaad zelfs ik gebruik die groene zak zo goed als nooit (zelfde alleenstaand & appartement-verhaal)
Goedkopere zakken blijf ik tegen. Iedereen moet maar peinzen over hoe de afvalberg te verkleinen.... Hierbij vul ik mijn standpunt aan: voor bedrijven ben ik er wél voorstander van om de achterpoortjes (cfr. privé-ophaaldiensten waar niet gesorteerd moet worden) te sluiten en het aldus te verbieden. Zij blijven de grootste vervuilers.
|
|
kitten
3 star frontline soldier
|
Post by kitten on Oct 4, 2006 15:28:17 GMT 1
Maar ik denk eerder aan 'sensibilisering' dan aan beboeting als oplossing... actually, when someone get caught red-handed, all he gets is a "sensibilisation", rarely a fine...i used to live in the brederodestraat neightbourhood & everywhere you go, you see aldi bags full of filth, often put lying down front of other people's doors by night (not once in a while but every day!) so i don't like fines but i don't like rats either, i don't like broken bottles in kids playground, often results of drunk students amusements...once again education is the key but i (sadly) got little faith in sensibilisation programs, unless you start teaching that in pre-school...but those kids just do what their parents do too. Dat is waar.... ik woon vlak aan een tramhalte en wij moeten dagelijks de blikjes bier of cola van de vensterbank halen enz... Echt hatelijk is dat... Om dan nog maar te zwijgen over de geluidsoverlast van rondhangende jongeren die het nodig vinden om te proberen het glas uit het kotteke te stampen (maar dat is een andere discussie zeker??) Opvoeding is toch inderdaad het begin van alles.... en misschien ja, moet er dan maar harder worden opgetreden... Maar concreet... hoe ga je dat doen... Van sluikstorters weet je toch (meestal) niet wie het gedaan heeft he.... Dus hoe zou dat dan moeten aangepakt worden???
|
|
|
Post by L0RD LYTA on Oct 4, 2006 15:37:40 GMT 1
i did also read somewhere that the sorting white/green bags will be abandonned sooner or later & you can already put your kids' diapers in either bags...so that doesn't push people to start sorting if it's only temporary for my part, i was already recycling cans, bricks & papers years before the green, white & blue bags appeared (thanks to my girlfriend's ecological consciousness & the scouts picking it up on sundays) i don't specially like greenpeace-alike fellows, but don't you think it really start to stink in here? (still i'm throwing my cigarettes butts on the street , nobody's perfect ;D ) allé, later...i'm gonna go out breath some fresh city-air
|
|
|
Post by Mikey Ché on Oct 4, 2006 15:59:32 GMT 1
Das vrij simpel... er zijn boetes mogelijk... theeft lang genoeg geduurd en met de verhoging van de witte tornado's kan ineens het aantal mensen die nu boetes uitdelen (5) verhoogd worden... m.a.w. verhoog de pakkans.
De liberalen dreigen/overwegen de afvalverzameling en -verwerking 'uit te besteden' aan een autonoom gemeentebedrijf zoals GAPA voor het parkeren bestaat...
Autonome gemeentebedrijven hebben zeer veel voordelen als hun takenpakketten goed omschreven worden en de beheersovereenkomst vanuit de stad sterk en sluitend is (met GAPA is dat iets minder denkik, maar dat is voornamelijk door liberalen geschreven)... Robert Voorhamme wordt ondertussen dan al weer wel geprezen voor de beheersovereenkomsten-opmaak waar hij een hand in heeft gehad....
Héél linkse mensen hebben hier terecht hun bedenkingen bij omdat het lijkt op uitverkoop van openbare diensten... maar voor sommige dingen is het écht veel beter, ten dienste van de bevolking... maar ook voor het personeel. Zolang de taakomschrijving (beheersovereenkomst) fatsoenlijk is en er zéér duidelijke doelen, arbeidsvoorwaarden en werkmethodes omschreven worden vanuit het beleid zelf zou ik daar als mogelijk bestuurder van deze stad wel over willen praten. Ik ben hier dus niet categoriek tégen, het werkt veel sneller en beter. Er wordt immers een beter onderscheid gemaakt tussen het besturen en het concreet uitvoeren.
En zo zijn we misschien bij parkeerbeleid aanbeland?
Ik heb geen problemen met het algemene parkeerbeleid dat er nu is, waarbij bezoekers mét auto zo veel mogelijk uit de stad worden gehouden... of ze moeten betalen en dat is dan meestal enkel voor korte periodes (voornamelijk voor handel en diensten). Kheb liever dat er zoveel mogelijk openbaar vervoer wordt gepromoot voor wie in Antwerpen komt werken, of langere bezoeken brengt).
Maar wel met de concrete uitvoering ervan, voornamelijk over het parkeerkaarten-systeem voor bewoners. De "wijken" waarvoor die gelden zijn te beperkt en er zitten zo wel meer hiaten in... we hebben daar met animo trouwens al actie rond gevoerd voor diegenen die interesse hebben (www.animo-antwerpen.be - persberichten). En zoals ik hierboven reeds zei... bij GAPA loopt het nog niet allemaal zoals het hoort, meen ik.
|
|
|
Post by ras Feel Flashman on Oct 4, 2006 17:44:23 GMT 1
privatisering is een doekje voor het bloeden: verleden maand hebben ze bij ons in de blok de (full time) kuiser overgeplaatst en nu komt een privé firma (ISS) de boel opkuisen. Zij krijgen daar zes uurkes voor! Dat heeft de één of andere liberiel wel eens efkes uitegrekend dat dat goedkoper was Resultaat: al een maand lang ni gekuist, we plakken aan de grond van de vetzakkerij, en er wàs al enorm veel sluikstron in onze blok! gevolg mensen pissed off, willen gaan betogen schrijven brieven, dreigen om onderhoudsgeld (bij huishuur bij = 25%) niet meer te betalen, daarstraks ene die wou "die v
|
|
|
Post by Miss Jigal on Oct 4, 2006 17:45:16 GMT 1
Awel, ik ben blij da de Mikey zoveel mogelijk de reggaemassive op de hoogte wil houden over zijn standpunten etc. ! Zo kunnen zij die willen (ikke o.a.) er zich bij aansluiten en er op stemmen en anderen het gewoon deleten. Ik vind dat dit aantoont dat de Mikey heel gemotiveerd is! Go, Mikey! Ik heb lang getwijfeld of ik nu Groen! zou stemmen of voor onze Mikey, maar nu is de knoop doorgehakt. Dankzij zijn uiteenzettingen hier. En ja, de Lyta haalt hier dat sorteren aan : indertijd (zo'n 9 à 10 jaar geleden) zat ik hier op kot en werd er hier in Antwerpe nog ni gesorteerd. Bij mijn ouders kwamen af en toe de scouts een papierophaling doen. En wat deed ik toen? Alle reclam etc. van heel ons kot in ne rugzak duwe en da mee naar mijn ouders zeulen, zoda ze da daar konden laten recycleren. Goe zot? (nou ja, misschien een beetje) Nee, ik denk aan de toekomst van onze kinderen. (dat maar effe terzijde omda 'k da al helemaal vergete was, maar m'ne vent blijkbaar nog ni : zou 'm daar 'n sorteertrauma aan overgehouden hebben? hahaaaa! Jigal De Verschrikkelijke)
|
|
|
Post by ras Feel Flashman on Oct 4, 2006 17:52:10 GMT 1
Sorry, verbinding verbroken: over privatisering: zun hebben ook een deel van de beplanting van het park verwijderd, want de verzuurde zeikers hadden (onterecht) schrik dat er "ne neger in de boskes" zou zitten. Toegeven aan die geflipte klagers is natuurlijk meegenomen, maar de hidden agenda was eigenlijk dat er geen personeel meer wod aangenomen bij groenvoorziening en dan komen zo een paar cowboys van een privé firma op zondag in ene ruk al die gazon (met pet flessen en al) afrijden. goe bezig die liberaal, die hemme nog ni anders dan alles verkloot, denk maar aan het rechttrekken van de scheldekaaien 120 jaar geleden, toen is heel het historische stadsdeel verneukt voor een stomme kaai die al bij al nog geen 50 jaar heeft dienstgedaan. Nee er zijn meer middelen nodig: OCMW bvb zijn bezig met woonbegeleiding voor mensen die de boel verzieken voor hun buren, wanbetalers zoals alcoholisten en zo... met begeleiding wonen om het te leren. PS sluikstort: wij zijn al vijf jaar aan het breinstormen rond dat probleem maar ge kunt ze ni bereiken, het zijn "jem'enfoutisten" en die kun je ni bereiken, pakkans is te klein. Ik stel voor werkstraffen zoals meewerken met de vuilkar, op't stort gaan keren, containerparkhulpje... grtz, Feel
|
|
|
Post by SPLIFF on Oct 4, 2006 17:56:30 GMT 1
en der eit ol ne lwoi ipt blok gestemt kizzige vulle mutn
|
|
|
Post by stical on Oct 4, 2006 17:58:27 GMT 1
Ziehier mijn reply op Mike zijn PM (getiteld No Worries) aan mij vandaag en dus ook mijn besluit rond deze topic : (quote is dus Mike zijn PM)
Yoew Mike,
Zoals je misschien al begrepen hebt interesseert politiek mij niet daar ik het fundamenteel steeds fout vind maar ja we zitten in deze maatschappij ...
Het was ook niet als een persoonlijke aanval bedoeld maar ik denk dat je dit reeds begrepen hebt.
Ik vond het inderdaad wat misplaatst de calender entry omdat inderdaad nu met je signature (Join Patrick's 42nd Squadron) het leek op promotie voor je politieke ding (vandaar mijn "beetje lame"uitspraak).
Mijn reactie op het feit dat je me die mail hebt gestuurd was gewoon als antwoord op kitten haar post niet meer niet minder.
Daar er ondertussen echter al meer olie op het vuur werd gesmeten heb ik gewacht tot je zelf iets poste om hierop te repliceren.
Ik krijg liever deze e-mails niet, heb er nog nooit gekregen van geen enkele partij en wil dit ook zo houden. Verder mag je me natuurlijk wel mailen.
Mijn persoonlijke standpunt is mijn persoonlijke standpunt en ik vond dat ik dit dan ook mocht zeggen en dat erover moet gediscussierd worden ( budha leek mij dit even kwalijk te nemen of zo kwam het bij mij toch over).
Ik zal zowieso altijd ervoor zorgen dat ik NIET moet gaan stemmen door op de bewuste dag te werken en zoals ik al zei de dag dat stemplicht afgeschaft word , ga ik niet meer stemmen.
Vandaar dat ik dus niet op je stem ( oa voor sommige programmapunten in je partij) maar dus ook niet op andere partijen.
Zo, ik ben blij dat dit terug op een nuchtere , volwassen topic is uitgedraaid want anders had ik gewoon (of gevraagd) mijn posts (te) verwijder(en)d.
We zijn inderdaad het best af met "United we stand" maar we zijn geen Borgs (sorry voor de Star Trek jargon) en hebben nog altijd een eigen mening en een eigen persoonlijkheid (gelukkig).
Dus alle massive, forum members, let the discussion continue ...
en vrede op aarde aan alle mensen (en beesten/planten voordat ik GAIA op mijn dak krijg)
Bless, Steckel
|
|
|
Post by stical on Oct 4, 2006 18:01:00 GMT 1
En ja, de Lyta haalt hier dat sorteren aan : indertijd (zo'n 9 à 10 jaar geleden) zat ik hier op kot en werd er hier in Antwerpe nog ni gesorteerd. Bij mijn ouders kwamen af en toe de scouts een papierophaling doen. En wat deed ik toen? Alle reclam etc. van heel ons kot in ne rugzak duwe en da mee naar mijn ouders zeulen, zoda ze da daar konden laten recycleren. Goe zot? (nou ja, misschien een beetje) Nee, ik denk aan de toekomst van onze kinderen. (dat maar effe terzijde omda 'k da al helemaal vergete was, maar m'ne vent blijkbaar nog ni : zou 'm daar 'n sorteertrauma aan overgehouden hebben? hahaaaa! Jigal De Verschrikkelijke) Nee, dit noemen we gewoon goed voor de mens en de aarde, bigup Miss Jigal The Horrible ;D P.S Zoals Juul Kabas zou zeggen "T'zijn zotten die waarken"
|
|
|
Post by Sifakah on Oct 4, 2006 21:27:07 GMT 1
Voor zover ik mij herinner heb ik altijd gesorteerd, en er is helemaal niet veel moeilijk aan. (Al zijn er wel twijfelgevallekes, maar ja ...) Maar sorteren is niet de enige oplossing, der moet ook gewoon minder afval geproduceerd worden. Als ge ziet in hoeveel verschillende dozen en zakskes één onnozel koekske of weet ik veel wa soms steekt ... En al da nutteloos papiergebruik. Bij ons in de scouts gaan we dees jaar beginnen met de programma's te mailen naar de mensen die da willen, da spaart dan weer een paar bomen. Op zich een klein initiatief, maar als er zo veel zijn, haalt het wel iets uit. (Politici zouden het goede voorbeeld kunnen geven door minder rommel te schrijven en te verspreiden? - just kidding)
|
|