|
Post by ak47 on Aug 26, 2005 12:03:43 GMT 1
|
|
|
Post by gicaca on Aug 26, 2005 12:11:50 GMT 1
amaai wat hevige reacties!mooie dreads vragen veel verzorging. ken genoeg mensen zonder dreads die ook stinken,dus ligt het volgens mij niet enkel aan het haar. ieder zijn ding respect!
|
|
|
Post by Visionz on Aug 26, 2005 12:29:01 GMT 1
ken genoeg mensen zonder dreads die ook stinken,dus ligt het volgens mij niet enkel aan het haar. Dikke vette punt ! ;D
|
|
|
Post by vikthekid on Aug 26, 2005 15:21:35 GMT 1
u dont haffi dread to be rasta. W O R D !!
|
|
|
Post by Mr.Nuts on Aug 26, 2005 15:26:14 GMT 1
en wie heeft er aan mijn karma gezeten!!! IKKE!!! heb er just wa bijgedaan sé! (voor dieje smiley link en uw smiley vindingrijkheid!) soit, 4 that !
|
|
|
Post by vikthekid on Aug 26, 2005 15:28:13 GMT 1
-1??
waar is dat goed voor?
|
|
|
Post by General Jonee on Aug 26, 2005 17:24:01 GMT 1
thank ya mr nutz
|
|
|
Post by ras Feel Flashman on Aug 26, 2005 18:48:41 GMT 1
Persoonlijk draag ik dreads die verzorgd en gewassen worden, de reden dat ik begonnen ben met dreads is omdat ik rasta "mijn ding" (Jam: "It me dat") vond: als 12 jarige in de Flower Power wou ik al lang haar want ik vereenzelvigde mij met de "No More War" gedachte, het anti-racisme en het anti-burgerlijke. maar ik mocht mijn haar ni laten groeien van thuis....als freake hippie van 18 met lang haar, wou ik naar Indië, saddhu worden, maar ik geraakte ni verder dan Griekenland en kwam terug met een cassetje van Bob Marley, mijn eerste locks draaide ik in met zeep, zoals de punkers hun spikes want ik wist ni beter... de grieten van mijn klas hebben het er allemaal afgeknipt; het was ni om aan te zien ... een paar jaar rasta reggae later heb ik terug alles laten groeien (wel wassen, ni kammen). Na drie jaar zelf-begeleiding had ik prachtige locks die uitgroeiden tot echte Bob marley's. Maar ik knipte dat af voor een griet, die later een beetje zot bleek te zijn . Tijdens de ragga periode in 1993 ben ik terug beginnen locksen doordat er plots veel meer rasta informatie verkrijgbaar was, en de ragga helemaal geen spirituele intellectuele boodschap meer uitdroeg (zette me ertegen af). Maar er waren nog groepen als The Mystic Revealers, The meditations...Garneth Silk...Donovan...IV... en we konden aan Jahug magazines, Kebre Negast en H.I.M. Biography geraken. Ik groei mijn locks onder het teken van de Nazoreners (de sekte van Johannes Den Doper), net zoals de meeste échte rasta's in Jamaica, en ook als teken van ontvoogding en stepping out a di shitstem, net zoals de MauMau in Kenia of de patriotten tegen Mussolini in Ethiopië, als voorbeeld dienden voor de dreadlocks in Jamaica, en ik had een voortdurende herinnering op mijn hoofd aan mijn spirituele queeste op zoek naar verlichting (Jah), net zoals de heremieten in vele godsdiensten (zoals boven al aangehaald en ook vermelden Ethiopische monniken, priesters, dabtara's...). Als kunstenaar en socio cultureel opbouwwerker in een probleemwijk toon ik door mijn locks aan de "goegemeente" dat anders zijn niet onmiddelijk betekend "marginaal", en dank zij mijn kennis over Ethiopië kan ik op geestelijk vlak zonder onderscheid onderhandelen en werken met zowel Moslims als Christenen, zwarten en bruinen, en blanken van goeie wil... trouwens ik heb ook eens ergens gelezen dat de oude Belgen dreadlocks droegen, Ceasar vermeldde niet alleen dat de Belgae de dappersten aller galliërs waren, ook dat hun haar er uitzag als "slangen", wat iconografisch eeuwen lang vertaald is in "vlechten", maar waarvan sommige ethnologen tegenwoordig voorzichtig op dreadlocks durven speculeren... :Nothing is new under the sun!D
|
|
|
Post by selector waxx on Aug 26, 2005 23:04:50 GMT 1
niet de oude belgen die celten waren en uitgeroeid zijn door de romeinen en franken (een germaanse stam), die hier de boel overnamen na het romeinse rijk. Het waren de frankische krijgers die dread hadden. Celten kamden hun haar, en maakten vlechten of bonden het samen. Bij de germanen lieten de krijgers hun haar ongekamd tot dreads komen omdat dat refereerde naar de manen van het 8 voetig oorlogspaard van wodan (aka odin), de germaanse oppergod en gaf volgens het oude germaans bijgeloof extra kracht (zoiets als bij samson bij de joden). De niet krijgers (priesters, vrouwen, kinderen, ...) kamden hun haar wel. Het is onder romeinse invloed (romeins was chique in die tijd) dat de germanen dat afleerden.
Wij (ik eigenlijk niet, wel de echte belgen die wiens familie hier al 1700 jaar wonen tenminste) stammen af van de franken (de salische franken meerbepaald) en het nederlands is de moderne variant van het oud westgermaans frankisch die ook de oorsprong is van het engels en duits en een zeer zware invloed had op het frans.
tot daar de geschiedenisles ;D ;D
|
|
|
Post by guest on Aug 26, 2005 23:49:44 GMT 1
Flashman, ge ze ni alleen paranoide (ge denkt da niemand u goed vindt omdat ze allemaal zijn opgestookt door de cia, de kgb, 666, $$$, fbi en sjampetter ludo, inplaats van u is af te vragen of ge wel kunt zingen) maar ge ze ook nog is ne racist: ge werkt me alle zwarten, bruinen en blanken VAN GOEIE WIL. Dus alle bruinen en zwarten zijn sowieso van goeie wil, en bij de blanken moete eerst goe zoeken? Ge ze precies filip de winter maar dan in de andere richting: philip de zomer
|
|
blanke van goeie wil
Guest
|
Post by blanke van goeie wil on Aug 27, 2005 9:00:39 GMT 1
wat zijn we weer allemaal lief voor elkaar.
Mijn familie gaat terug tot tenminste 1300 jaar geleden (misschien zelfs vroeger, maar dat is niet meer te achterhalen). Ben ik nu een echte Belg? Moet ik dan uit familietraditie dreads laten groeien?
voor mijn part doet ge allemaal wat ge wilt met uwe kop. Ik zal u niet anders behandelen omdat ge wel of geen dreads hebt. Maar als uw dreads stinken (zoals bij sommigen), moet ge niet te dicht bij mij komen staan. Sommigen stinken ook zonder dreads, trouwens.
|
|
|
Post by BushDoctor on Aug 27, 2005 12:14:33 GMT 1
Ik vind het wel grappig dat als je deze topic bekijkt, er meestal bovenaan bij de reclame vanalles te vinden is over hoe je dreads moet onderhouden of hoe je een afrokapsel kan laten zetten. Voor de baldheads onder ons: hair extensions!!!! - nu aangeprijsd via het Belgium Dancehall forum!
;D ;D ;D
|
|
|
Post by ras Feel on Aug 27, 2005 18:36:35 GMT 1
Allez 't is weeral 't zelfde! Dan probeerde is gewoon wa informatie te posten en dan krijgde zoiet op u dak! Ik ga der ni op reageren maar ik vind da belachelijk: veur mijn part loopt iedereen rond hoe dat hij/of zij wilt; locks, geen locks, nomatter weette, en ik bedoel alle mensen van goeie wil hé: "Death to black & white downpressors" want mensen die ni van goeie wil zijn, nomatter what colour (zoiets gelijk "anonieme posters" hé ;D) der kunde zowiezo ni met klappen, en ps ik heb liever de zomer: laat het gras maar groeien! ;D PS en hoe weet U dat ik ni kan zingen? Als ik toch nergens optreed waar zoude mij dan gehoord hebben? En wattanog? Denkte da'k daarvan wakker lig? ???Gij kent mij dus heel goe of heel lang dus? en dan nog anoniem blijven? Tegen mij kunde veel in mijn bakkes zeggen, no problem, maar ik mag van ons moeder ni met onbekenden klappen, zoek het zelf maar uit... pfff Flashman ;D
|
|