|
Post by Jah Rebel on Aug 1, 2005 20:33:27 GMT 1
Om mijn standpunt over "degoutante sex- en consumptie gerichte muziek" wat toe te lichten:
Heb net interessante comlumn van de hand van Mumia Abu Jamal over het onderwerp "gangsta" op mijn site geplaatst (www.rebelbase.be)
Ites, Rebel
|
|
|
Post by guest on Aug 2, 2005 1:41:23 GMT 1
Waarom speciale holebi avonden, homobars, discotheken en homofestivals dit zal niet leiden tot acceptatie maar juist tot isolatie niet???
|
|
|
Post by Mikey Ché on Aug 2, 2005 12:08:54 GMT 1
Rebel, moete we da nu echt gaan zoeke? Vat het anders kort samen of zo
Over "holebi-avonden" etc.... waarom niet? Alle mogelijke groepen verzamelen en organiseren zich en dat kan toch op alle mogelijke criteria niet??? Op basis van muziekgenres is het schoonste voorbeeld, op basis van religie, op basis van politieke overtuiging, op basis van geslacht of seksualiteit, etc.... alles kan een motivatie zijn hé. Als wij het over reggae willen hebben, of erop willen dansen, begot zelfs BBQ'en, etc... dan doen we dat toch ook op een plek die die mensen verzameld... Alst goei weer is dan verzamelen alle portugezen en brazilianen toch ook rond de BBQ's aant sintjansplein... Het is ook een middel om te emanciperen hé, zie maar naar de vroeger meer populaire, nu iets minder, vrouwenclubs en -verenigingen... Waarom moesten die aparte verenigingen hebben om te feesten, te babbelen, te discussieren, etc etc.... Kzie daar absoluut geen probleem... Het enige gevaar is dat die verenigingen en clubs idd vervallen in conservatieve of principiële reflexen of wanneer die blijven bestaan wanneer hun eigenlijk doelen grotendeels gerealiseerd zijn... kvin trouwens de ganse Vlaamsche beweging daar een schoon voorbeeld van... Het enige gevaar van het "vormen van groepen" in gans de samenleving is volgens mij wanneer hun "vernieuwend karakter" verdwijnt... Maar kzie da voorlopig niet in de holebibeweging (voor zover ik die ken hé)... Dat vernieuwende vinnek persoonlijk belangrijk hé, kben dan ook ne progressieven é... Er zijn mensen die die groepen ook juist belangrijk vinden om tradities en gewoontes in ere te houden....
|
|
|
Post by Jah Rebel on Aug 2, 2005 18:42:00 GMT 1
Allez hier dan:
KEEPIN' IT GANGSTA? [Col. Writ. 6/18/05] Copyright 2005 Mumia Abu-Jamal For millions of young people, all around the world, the face of Black America (and increasingly, Blacks almost everywhere urban) is 'gangsta'.
This is seen in clothes, heard in speech, and even observed in how people walk on the streets. What we are witnessing is the power of culture to move across boundaries, and also, the power of America's entertainment empires to push these images to the farthest reaches of the Earth.
In some ways, it also reflects certain realities of urban life at the end of the 20th century and the beginning of the 21st. It reflects the continuing power of Black culture to set the parameters of coolness, for to be Black in a society constructed upon the illusion of whiteness, is the ultimate degree of Otherness; the polar opposite.
But where does this gangsta thing come from?
Many would be surprised to learn that the root of the most notorious urban gangs of the last quarter century, the Crips and the Bloods, was the Black Panther Party. In late 1969, a South Central L.A. community meeting place was set up, called Community Relations for an Independent People. The center attracted many young people, as a place to hang out, rap. As more and more youth were attracted to the center, the acronym of the center itself came to represent those young people: C.R.I.P.s. In the early days, the uniform/street clothes of the CRIPs reflected its main influence; the Black Panthers.
In 1973, after so many young dudes joined this new set, leading members tried to steer it back to a community-service, radical orientation. They published a new CRIP Constitution, and defined themselves as: Community Reform Inner-Party Service (CRIPS). In this Constitution, these members, many of whom had come out of jail after studying the plight of their people, pledged to serve their people, instead of hurting and exploiting them. In the 'Purpose and Objectives' segment of this document, the reoriented CRIPs wrote:
We are a party [sic] thats purpose is to serve our communities in general. Our services will be to provide therapy to social ill, guidance in struggling to correct those ills, and love and peace for our community.
Needless to say, things didn't really work out that way.
What has spread, from coast to coast, is nihilism, anger, anti-Black violence, and the economic engine of the drug business, which is but a chemical weapon against Black communal life.
Sanyika Shakur, once a CRIP, now a Black nationalist, asks rhetorically, "Had we not begun as predators of New Afrikans [Blacks] would we have been allowed to last this long?"* He announced, in 1993, the reformation of the CRIPs into the Clandestine Revolutionary Internationalist Party Soldiers. (I doubt there will be many rap videos about those kinda gangstas!).
Every few decades, such street groups try to reorganize, reform, and resurrect themselves, but something gets in their way. The greatest enemy to such a reformation is the State, which helped destroy its forerunner, the Party.
Now, the power of media projects the most mindless image possible of such people. They are mind numbingly materialistic, sexist, and revel in the imagery of violence against their communities. And, as our loving fascination for things expands, our caring about people decreases. Things matter. Bling matters.
Videos project, not our wealth, but our inherent poverty, for it is only poor people who feel the *need* to flash; for the truly wealthy have learned that to flash is the sign of the nouveau riche; those to whom wealth is newly acquired.
Moreover, there is a deadly twist in the lure of gangsta life; it opens the door to prison, or the grave, and feeds the containment industry -- the prison industrial complex -- the institutional descendant of slave plantations, that feeds on Black pain and Black loss.
Meanwhile, the biggest Gangsta on the planet, the U.S. Empire, gobbles nations like bon-bons; invades countries like crossing the street, and treats the Constitution like toilet paper.
Now, that's gangsta!
Copyright 2005 Mumia Abu-Jamal
Ites, Rebel
|
|
|
Post by controvers galang on Aug 10, 2005 10:43:26 GMT 1
ik zou eigenlijk eens willen vragen of de battyboydiscussie niet eerst binnen de rasta gemeenschap gevoerd moet worden. In Belgie zijn het meestal rasta's die dat het zwaarste veroordelen terwijl in jamaica de rasta's diegene zijn die die lyrics brengen, ik dacht naar aanleiding uit een zinnetje uit de bijbel. Sizzla, Buju, Capleton, ... Is de discussie er dus 1 die vooral in deze rangen gevoerd moet worden of niet?
|
|
|
Post by Jah Rebel on Aug 10, 2005 11:39:37 GMT 1
Je zegt rastas, maar wat mij vooral opvalt is dat het vooral "nouveau rastas" zijn. Mensen als Capleton en Buju waren tot eind jaren negentig helemaal geen rastas maar zagen toen plots het licht. Ik vind het nog altijd wat vreemd dat de "Lotion man" (check die cd maar eens in een paar jaar kon uitgroeien tot dé "Prophet" van de rastabeweging. Ik trap er in elk geval niet meer in.
Ites, Rebel
|
|
|
Post by Chuck B on Aug 12, 2005 9:53:14 GMT 1
Ik citeer even een stukje uit het boek "Fight The Power" van de rapper Chuck D van public enemy. Een sociaal bewogen rapper die de controverse niet schuwd en altijd linkse en geëgengeerde teksten aanhangt.
Het is een misschien een antwoord op, of kan toch minstens de discussie verder aanzwengelen in de topics over verbieden van concerten, gangsta rap, cencureren van muziek en de Karel Michiels topic. En het doet me ook denken aan wat verschillende stemmen hier ook al hebben verteld.
quote - Chuck D - Fight The Power - p230 Hardcore- en gangsta rappers zijn vrij in hun onderwerpskeuze. Moet gangsta rap door de samenlecing in de gaten worden gehouden? Als zondebok worden gebruikt? Worden afgekraakt en gecencureerd? Nee ! Elk verhaal moet verteld worden. Ik zie gangsta rap als een soort roep om hulp, vanuiteen gezichtspunt dat de mainstream media niet erkent. Bepaalde aspecten van gangsta rap zijn informatief van aard en super realistisch, en zolang de problemen in de armere gemenschappen niet worden opgelost zal gangsta rap onveranderd blijven voortbestaan.
|
|
|
Post by Blaze up on Aug 12, 2005 11:57:19 GMT 1
@ J. Rebel
uw "degoutante sex- en consumptie gerichte muziek" is ni meer dan een logisch gevolg van een zwarte minderheid die 20 jaar in een ghetto heeft gewoond en zich daar d.m.v. muziek heeft kunnen uit worstelen. Heeft weinig te maken met thugs of gangsters. Heeft alles te maken met socio-economische ongelijkheid. Je kan een mens moeilijk verwijten dat hij pronkt met hetgene waar hij heel zen leven heeft naar verlangt. Mensen als Snoop zijn de Amerikaanse nachtmerrie die de Amerikaanse droom beleven, en dat door muziek. Wij bekijken dit met een ander oog omdat we uit een middenklasse komen. Voor ons zijn al die auto's en juwelen overbodig, voor hen is het een teken naar de buitenwereld dat ze het gehaald hebben. En het is hen van harte gegund, blax hebben in de states genoeg moeten vechten om ook maar iets van respect af te dwingen.
|
|
|
Post by Jah Rebel on Aug 12, 2005 14:09:22 GMT 1
Al het bovenstaande is waar en zou van toepassing kunnen zijn als het artikel over "gangsta" van mij was. Dat artikel werd wel geschreven door Mumia Abu Jamal, zwart jounalist in de dodencel die WEL zelf uit de ghetto's komt en blijkbaar toch in staat is een kritische mening te verkondigen.
Daar gaat trouwens bijna alles over: iets met een kritisch oog dirven bekijken, ook in je eigen omgeving en in je eigen leefwereld. DURF NADENKEN!! In plaats van alleen voorgekauwd materiaal door te slikken.
Ites, Rebel
|
|
fila
3 star frontline soldier
|
Post by fila on Aug 12, 2005 21:27:21 GMT 1
Ik citeer even een stukje uit het boek "Fight The Power" van de rapper Chuck D van public enemy. Een sociaal bewogen rapper die de controverse niet schuwd en altijd linkse en geëgengeerde teksten aanhangt. Het is een misschien een antwoord op, of kan toch minstens de discussie verder aanzwengelen in de topics over verbieden van concerten, gangsta rap, cencureren van muziek en de Karel Michiels topic. En het doet me ook denken aan wat verschillende stemmen hier ook al hebben verteld. quote - Chuck D - Fight The Power - p230Hardcore- en gangsta rappers zijn vrij in hun onderwerpskeuze. Moet gangsta rap door de samenlecing in de gaten worden gehouden? Als zondebok worden gebruikt? Worden afgekraakt en gecencureerd? Nee ! Elk verhaal moet verteld worden. Ik zie gangsta rap als een soort roep om hulp, vanuiteen gezichtspunt dat de mainstream media niet erkent. Bepaalde aspecten van gangsta rap zijn informatief van aard en super realistisch, en zolang de problemen in de armere gemenschappen niet worden opgelost zal gangsta rap onveranderd blijven voortbestaan.Chuck D is een wijze man
|
|
|
Post by selector waxx on Aug 13, 2005 11:15:28 GMT 1
rebel
niet iedereen heeft de wijsheid en de moed om dit te doen. De meeste arme mensen (niet alleen in de vs, maar ook hier) hebben dikwijls zo hard moeten knokken om uit de miserie te geraken, dat eens ze er uit zijn, ze de miserie compenseren door extreem decadent te gaan leven. Ik zie dat hier ook met belgen in gent ea plaatsen. Ze verdienen een beetje geld, en kopen onmiddelijk een hoop goud en een vette bmw .
ikzelf zou dat ook niet doen, ik ben altijd redelijk arm (niet extreem) geweest, maar uiterlijke schijn zegt mij weinig tot niets, maar in mijn mileu is dat meestal anders, mijn familie aan moeders kant doet het ook, en mensen zoals mijn ouders en ik die er niet aan meedoen worden daar zelfs op aangekeken door die mensen. (zoals: rij je nog altijd in dat wrak, koop eens een degelijke auto.. (dixit mijn neef tegen mijn vader die met een peugot 405 van 15 jaar oud maar in goede staat rondrijd. terwijl mijn neef zelf in een 20 jaar oude bmw rondsjeest...)
anyway, wat shity cent & r kelly doen is het dan weer in het extreem trekken, wat het weer belachelijk maakt. Maar er zijn er ook die het wel met stijl doen, zoals snoop dogg, xbit, kanye west en jay z, en die het doorprikken door bepaalde uitspraken of video's/lyrics/...
rasta's hebben dezelfde ziekte, en of ze nu vree gelovig of rechtlijnig zijn of niet, dat maakt niets uit.
|
|