c
new memba
|
Post by c on Jul 28, 2005 9:27:51 GMT 1
Even een stelling, Als ze vandaag Sizzla zijn concerten verbieden vanwege zijn controversiele teksten over battymannnen is dat niet heel gevaarlijk? Morgen kunnen ze ook andere reggae concerten gaan verbieden vanwege andere controversie, ik denk aan het zingen over babylon, de westerse wereld. Ik denk aan het zingen over politiek, ganja, ... Als we dit toelaten of steunen is het hek van de dam. Of ben ik nu verkeerd? Graag reacties
|
|
|
Post by Friendly on Jul 28, 2005 9:51:17 GMT 1
rastaman nah appologize ...
|
|
|
Post by Visionz on Jul 28, 2005 10:30:45 GMT 1
Even een stelling, Als ze vandaag Sizzla zijn concerten verbieden vanwege zijn controversiele teksten over battymannnen is dat niet heel gevaarlijk? Morgen kunnen ze ook andere reggae concerten gaan verbieden vanwege andere controversie, ik denk aan het zingen over babylon, de westerse wereld. Ik denk aan het zingen over politiek, ganja, ... Als we dit toelaten of steunen is het hek van de dam. Of ben ik nu verkeerd? Graag reacties Ik denk dat er ook veel van af hangt hoe er over gezongen wordt. Zoals al dikwijls aangehaald, worden er ook in hiphop wel eens dingen over homo's gezegd waar aanstoot aan genomen kan worden (cf. Eminem), maar daar wordt da meestal op een humoristische manier gezegd. Nu mag Sizzla veel zeggen over "niet letterlijk bedoeld" enzo, maar als ge een nummer opneemt (ken den titel niet, maar dacht wel dat het van Sizzla was) waar om de zoveel seconden een geweerschot te horen is gevolgd door het zinneke 'shoot dem inna dem bloodclat face' (ofzoiets) dan laat ge natuurlijk nie veel aan de verbeelding over. Maar ik besef inderdaad dat deze vorm van 'censuur' kan overslaan naar andere onderwerpen. Alhoewel dat da niet snel zal gebeuren denk ik (een echt reden waarom ik da denk kan ik nie geven, t is eerder gewoon een gevoel ). Reden waarom er hier sprake is van zo een hevig protest is het feit dat er één bepaalde groep MENSEN geviseerd word omwille van de manier waarop ze leven (tiens, waar hebben we dat nog gezien). En de vergelijking is als eens door iemand gemaakt (en alhoewel ik er toen niet met akkoord ging, heb ik ondertussen ingezien dat er veel waarheid inzit:) maar moesten ze morgen ipv burn batty man, 'burn indian, turks, ...' of "The world is in trouble/Anytime Buju Banton come/ Jews get up and run/ ah gunshot in ah head man/" zouden zingen, DAN zoude pas eens wat zien ! Het protest hier in Europa begint trouwens ook in Jamaica zelf gevolgen te hebben: Bron: Jamaica Observer 28/07/2005 Sumfest likely to drop Sizzla BY Michael A Edwards Observer writer Wednesday, July 27, 2005
Singjay Sizzla, whose career has been dogged by legal controversies in recent months, is likely not to perform on Red Stripe Reggae Sumfest next year, the sponsors and organisers have hinted.
SIZZLA. his Sumfest performance was peppered with anti-homosexual exhortations At a press briefing last Saturday afternoon at Montego Bay's Richmond Hill Inn, Sumfest organisers and sponsors cagily indicated, without naming anyone, that "an artiste had breached the agreed code of the Sponsors Coalition with respect to inciting violence in their lyrics".
The line was obviously a clear reference to Sizzla's scorching Dancehall Night performance last Thursday, which was peppered with repeated exhortations to "bun b.... man" and included the defiant anti-gay tirade "Bad man nah apologise to no b.... boy".
Red Stripe President Mark McKenzie was also reticent in stating what specific action, if any, would be taken against the artiste beyond excluding him from future stagings of Sumfest and other events supported by the Coalition.
In April this year, the Coalition of Corporate Sponsors - Red Stripe, Cable & Wireless, Supreme Ventures, Digicel, Courts, the Jamaica Tourist Board and J Wray & Nephew Ltd - announced that it would no longer inject money into entertainment events at which socially accepted standards of behaviour were breached.
Specifically, the group said it would not sponsor: . acts or events whose live performances endorse or incite violence; demean or discriminate against any person or groups of persons; or include the use of indecent or profane language;
. events at which there is the use of indecent or profane language by featured acts, masters of ceremony or sound systems; and
. sound systems that play recordings which incite violence or promote discrimination.
The Coalition released its statement after what it said were breaches of its code at a closing Carnival concert on April 3 in Kingston. The group described the performances, which included profanity and violent lyrics, as "an affront to the many parents and children at the event".
But the statement also came against the background of intense pressure from mostly overseas gay rights groups for dancehall artistes to be sanctioned for anti-homosexual lyrics.
The upshot of that campaign was that a few dancehall artistes had shows overseas cancelled or they were dropped from tours with foreign acts.
The issue of artistes' on-stage pronouncements had weighed on Sumfest throughout the 2005 staging, particularly with the absence of deejays Beenie Man and Bounty Killer, owing to similar stated breaches of the code.
|
|
|
Post by General Jonee on Jul 28, 2005 10:45:37 GMT 1
ok. de texten zijn grof maar het verbieden van optredens zal daar nix en dan ook nix aan veranderen. Juist integendeel een groot deel van de reggae fans geraakt gefrustreerd, wat een uitstekende basis is voor haat om in te groeien. Wat ik me ook altijd afvraag is waarom dei homobewegingen zo gretig reggae concerten aanvallen maar extreem rechtse bijeenkomsten en concerten ongemoeid laat. Terwijl deze groeperingen echt te koop lopen met hun homophobie en dat ze hoe grof het ook moge klinken weldegelijk al praktijkervaring hebben met het bunnen van chi chi's. Nu dit snak ik echt niet, zie je ooit acties van "radical fucker" tegen "voorpost"?? Neen he wat ze liever doen is een groep reggae fans tegen de schenen schoppen. What's that for justice???
|
|
|
Post by Visionz on Jul 28, 2005 10:59:18 GMT 1
Wat ik me ook altijd afvraag is waarom dei homobewegingen zo gretig reggae concerten aanvallen maar extreem rechtse bijeenkomsten en concerten ongemoeid laat. Terwijl deze groeperingen echt te koop lopen met hun homophobie. Reggae (ragga-) artiesten worden momenteel inderdaad wel geviseerd. Terwijl er deze week nog op het nieuws was dat er in Iran de laatste 15 jaar ofzo 4000 homo's geëxecuteerd zijn (door ophanging, steniging of het naar beneden duwen van de hoogste berg). Ik denk dat het vooral de toenemende populariteit van die artiesten hier in het Westen is die de homobeweging en nog andere bewegingen (Amnesty International is er ook mee bezig voor zover ik weet) zorgen baart. Om het grof te stellen, moesten die artiesten enkel in Jamaica zelf optreden zou er niet zoveel protest zijn vanuit Europa. In de stelling dat het verbieden van die optredens niet veel uitmaakt moet ik u ook wel deels gelijk geven. Maar wat is dan wel de juiste oplossing?? Gewoon laten doorgaan? Da kan volgens mij ook nie want uiteindelijk staat ge daar toch haat te predikken op een podium voor een paar duizend mensen waaronder er misschien enkelen zitten die heel beïnvloedbaar zijn (en geloof mij, ik zie meer en meer mensen die daar echt fameus door beïnvloed worden). En het is dan ook het goede recht van elke homobeweging om daar tegen te protesteren. Misschien moeten ze zoals op een ander forum al is aangehaald eens overschakelen op alternatieve acties want door het cancellen van volledige festivals maken deze bewegingen zich natuurlijk niet echt populair bij de gemiddelde reggae liefhebber. Moeilijke kwestie dus
|
|
|
Post by General Jonee on Jul 28, 2005 11:11:48 GMT 1
ik ben zeker en vast ook voorstander van alternatieve acties. Naar mijns inziens is het belangrijk dat ze een tonen dat ze ook mensen zijn zoals u en ik. En als je een "batty" niet meer als "batty" ziet maar gewoon als medemens dan zal de haat ook verdwijnen. Nu door sommige van de acties die ze nu doen versterken ze juist dat beeld, dit is trouwens iets waar veel homo's met te maken krijgen. Zo ah gij zijt homo en ge loopt hier ni met zeven handtassen, immens hoge hakken en drie pluimen in u gat? ? En twordt eigenlijk ook eens tijd om de echte babylon shit aan te pakken.
|
|
|
Post by Visionz on Jul 28, 2005 11:16:17 GMT 1
ik ben zeker en vast ook voorstander van alternatieve acties. Naar mijns inziens is het belangrijk dat ze een tonen dat ze ook mensen zijn zoals u en ik. En als je een "batty" niet meer als "batty" ziet maar gewoon als medemens dan zal de haat ook verdwijnen. Nu door sommige van de acties die ze nu doen versterken ze juist dat beeld, dit is trouwens iets waar veel homo's met te maken krijgen. Zo ah gij zijt homo en ge loopt hier ni met zeven handtassen, immens hoge hakken en drie pluimen in u gat? ? En twordt eigenlijk ook eens tijd om de echte babylon shit aan te pakken. Dikke vette . We moeten homo's niet als homo's aanzien, maar gewoon als mensen zoals jij en ik.
|
|
|
Post by cross on Jul 28, 2005 11:27:33 GMT 1
dis is bullshit, dat ze dan gewoon een rated under 18 op hun cd's ofzo plakken, zoals bij de 'geweldadige films' kdenk dat de 'passion of christ' meer geweld inhoud dan de nummers van sizzla en dat werd nergens in ons landje verboden. Kdenk dat een film wel meer inpact heeft op een mens dan een song.
|
|
|
Post by kevin on Jul 28, 2005 11:56:58 GMT 1
Het is niet de eerste keer dat ik dat zeg maar verbieden van een concert van sizzla help dus niets. In de eerste plaats is het een verhaal over de geweldadige gettos waar deze artiesten vandaan komen. Een verhaal dat eigenlijk wel moet verteld worden. Een verhaal waar gunman en rudeboys met de plak zwaaien en battymannen de verstotenen van de maatschappij zijn. Sizzla drukt ons met ons neus op de feiten en daar ben ik hem dankbaar voor, hoezeer ik ook niet akkoord met zijn visie is het een stem die moet gehoord worden. Wil je een oplossing naar het geweld jegens battymannen en geweld in het algemeen in Jamaica en andere 3de wereld landen? Dan zullen we de voedingsbodem voor dat geweld moeten wegnemen, maar dat is een structureel probleem dat sommige mensen (en ook mensen binnen de reggae) niet willen zien. Het verbieden van een stem als die van sizzla en concerten is het begin van het einde en een idee dat iedere zichzelf respecterende reggaefan zou moeten verafschuwen. probeer je eens in te leven in een wereld waarin Sizzla is opgegroeid, en probeer dan een oplossing te zoeken voor die wereld. Niet voor sizzla. Fight the power
|
|
|
Post by Friendly on Jul 28, 2005 12:09:59 GMT 1
awel kevin da hebde nekeer schoon gezegd
|
|
|
Post by King David on Jul 28, 2005 15:16:34 GMT 1
Als reactie op het bannen van bounty sizzla en consoorten op sumfest
UNFINISHED BUSINESS Montego Bay prepare unooselves......Bounty Killer is arriving to take care of UNFINISHED BUSINESS in the "Friendly City." Battyman-loving sponsors tried their best to keep Bounty and friends out of Mo Bay this Summer but the people need worry no more, as Saturday August 13 @ Pier One, Montego Bay, will quench your need. Starring Dancehall's 'Twin Towers' Bounty Killer and Buju Banton, who has admirably taken a stance against Sumfest and refused to perform since they banned Killer and others, StarJam 2K5 - UNFINISHED BUSINESS - will be bigger and better than Sumfest's Dancehall night. Also on the bill are Vybz Kartel - also not on Sumfest, Wayne Marshall, Bling Dawg, Predata, Fanton Mojah, Kibaki, Mavado, New Kids, Jagwa and more. All acts wll be backed by Bounty Killer's big bad new band - the ANGER MANAGEMENT. Sound systems already confirmed are Foota Hype, Hotta Bawl, Bass Odyssey, Sound Trooper, Pure Playazz and Danga Zone. So nuh badda waste you rmoney pon no adda stage show - wait for the full package SATURDAY AUGUST 13.
bron: bountykiller.com
|
|
|
Post by gentse biesten on Jul 28, 2005 15:38:28 GMT 1
op dancehallreggae.com is het ook allemaal bun sumfest wat de klok slaat. Verbieden zal de standpunten alleen verscherpen en tot meer geweld leiden in jamaica. Jamaicaanse Ghettomensen zijn badmannen die zich niet door anderen laten zeggen wat ze moeten doen. Dus je zal hen moeten overtuigen van het feit dat homo's niet gebunt moeten worden voor dat daar zal veranderen...
|
|
|
Post by Mikey Ché on Jul 28, 2005 16:25:05 GMT 1
Hier wordt wel het één en ander zeer nuttig neergeschreven mijn inziens. Het belangrijkste is dat wij hier (ondertussen) wél kunnen samenleven met elkaar... en dat moet zo blijven... dus die optredens mogen niet gecancelled worden... en holebi's mogen hier niet vermoord of gediscrimineerd worden... Kheb wel een ideetjes anders... effe laten bezinken sé... want als we willen dat de concerten hier niet gecancelled worden door politici of organisatoren, zal de Belgische reggaemassive en de Belgische holebigemeenschap met elkaar moeten klappen denkik, zo gaat dat in de samenleving !!! Klappen hé ;D
|
|
|
Post by Flauwe plezante on Jul 28, 2005 18:18:11 GMT 1
Klappen of klappen geven? ? En voor iemand op z'n politiek correcte tenen is getrapt, t'is maar een zwanske.
|
|
Irie
new memba
|
Post by Irie on Jul 28, 2005 20:39:07 GMT 1
MikeyG Dat waren wijze woorden The best way to destroy your enemy is inderdeed to make him your friend. Met een samenwerking zullen we verder geraken dan met een voortdurende boycot van mekanders pleziertjes. Tussendoortje: Gisteren had ik een vriend van mij gevraagd om mee te komen supporteren, maar hij zag dat niet zitten. Hij was namelijk al een paar keer serieus lastig gevallen op reggaefeestjes en had niet echt de behoefte om zijn sexualiteit te verantwoorden tegenover andersgezinden. Homo's voelen zich aangevallen op reggaefeestjses: als het niet de nr's zijn die verzekeren dat ze allemaal op de brandstapel horen, dan is het wel een of andere wazige dude dat ze wil terechtwijzen (alsof homo's van het rechte pad zijn geweken) Stop discrimination inna dis Babylon nation 'cause everything is Jah's creation one love for all & all for one love
|
|