|
Post by Mikey Ché on Aug 12, 2009 8:49:26 GMT 1
11 augustus 2009, Ram Sabam - een initiatief van Animo - jong links - pleit voor radicale hervorming van Sabam na geknoei met Youtube Sabam did it again. Na de aanval op de muziek in de kindercrèches en de sinterklaasliedjes in de kleuterklas, heeft Sabam een nieuwe melkkoe gevonden. Het internet en youtube zitten op de beklaagdenbank. Animo voert actie met een petitieactie en een Ram Sabam protestfestival op 19 september. “Met Ram Sabam pleit Animo voor een aanpassing van de wetgeving, waarbij de verplichte vergoeding voor publiek uitvoeringsrecht wordt afgeschaft. Dat consumenten auteursrecht betalen voor het aankopen van een cd of videofilm is meer dan normaal. Maar waarom Sabam bij het publiek draaien van een cd of het publiek delen van een video – zonder het te kunnen downloaden – met betalingsdreigementen en boetes afkomt, snapt niemand. Dat is als een stoel kopen, en elke keer je erop gaat zitten, je opnieuw moet betalen.” zegt Bart Wolput – organisator van Ram Sabam. “Ironisch is vooral dat verschillende auteurs zelf hun video’s online zetten of ernaar verwijzen via hun eigen website. Op de myspace van Ozark Henry staat een youtube-kader met de volgende tekst: ‘Insluiten op verzoek uitgeschakeld’. Auteurs hebben zelf geen beslissingsrecht meer of ze hun werk al dan niet publiek willen vertonen. Echt te absurd voor woorden.” Ram Sabam voert actie tegen de auteursrechtenvereniging. Een grote petitieactie pleit voor een sociale inning, verdeling en hervorming van het publiek uitvoeringsrecht. Op zaterdag 19 september organiseert Animo een‘Ram Sabam’-protestfestival in Leuven met verschillende muzikanten die ons initiatief ondersteunen. “Jongeren kunnen die avond op drie locaties gratis genieten van verschillende genres muziek” zegt Bart. “Punk en metal in de Blauwe Kater, electro en live hiphop in het Musicafé en rock, surf, grunge in de SOJO”. Contact: Bart Wolput: GSM: 0497/060164 mail: bart@animoweb.be of bartwolput@gmail.com Meer info omtrent de actie vindt u op www.ramsabam.be www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=105147500993&ref=mfRam Sabam Festival op zaterdag 19/09 met o.a. Discobar Syndical feat. MikeGyver, Faroud & Fragile !
|
|
bf
2 star soldier
|
Post by bf on Aug 12, 2009 10:45:39 GMT 1
Mooi mooi, ben blij dit te lezen.
Maar om het nu even over die boetes te hebben. Ik vind hier het volgende op de site van SABAM.
SABAM is een collectieve beheersvereniging en, voor alle duidelijkheid, een privé-bedrijf. Ze is dus geen ministerie of een semi-overheidsbedrijf.
Kunnen privé-bedrijven boetes opleggen of innnen? Stel dat ik een als zelfstandige een zaak begin kan ik toch op geen enkele manier iemand een boete opleggen? Is dit niet iets wat enkel rechters en bepaalde overheidsambtenaren kunnen?
Of vergis ik mij? Indien ik juist zou zijn, moet niemand nog een boete van SABAM vrezen want deze zouden ongeldig zijn.
Iemand?
|
|
|
Post by Mr.Nuts on Aug 12, 2009 11:15:41 GMT 1
Kunnen privé-bedrijven boetes opleggen of innnen? Stel dat ik een als zelfstandige een zaak begin kan ik toch op geen enkele manier iemand een boete opleggen? Is dit niet iets wat enkel rechters en bepaalde overheidsambtenaren kunnen? ik denk dat zij dat wel kunnen als privébedrijf. Er zal wel een bepaalde regelgeving rond zijn, die stelt dat dit in bepaalde gevallen wel kan. Kijk naar de parkeerbedrijven die boetes opleggen, ook zij zijn autonome bedrijven die door de stad aangetrokken worden om een bepaalde functie uit te voeren... Dus wss krijgt ook SABAM vanuit de overheid de bevoegdheid om boetes op te leggen, wanneer mensen zich niet aan bepaalde regels houden... Van mij mag het alleszins afgeschaft worden ;-)!!
|
|
bf
2 star soldier
|
Post by bf on Aug 12, 2009 11:39:14 GMT 1
Juist nog even verder gezocht naar info. Als je bijvoorbeeld door verkeerd te parkeren een boete onder je ruitenwisser tegenkomt en deze niet betaald dan zal er een aanmaning komen van de rechterbank en de volgende stap in niet betalen is dan voor de rechter verschijnen. Ik vermoed dat een parkeerbedrijf op aanvraag werkt van de overheid. Als je "boetes" van SABAM niet betaald komt er een aanmaning van een advocatenkantoor. Welke eigenlijk niet gemachtigd zijn om boetes te innen. ?? Vraagje aan die mensen die al ooit een boete gekregen hebben en betaald hebben, hoe geraakt SABAM aan jullie gegevens om die boete op te stellen?
|
|
|
Post by Mr.Nuts on Aug 12, 2009 12:06:47 GMT 1
Ik weet uit ervaring dat ze vroeger(wel 15j geleden, dus niet meer up to date info) gewoon op uw feestje binnenstapten. Als je niet in orde was, moest je meteen betalen of ze zouden den boel afsluiten.. Hoe dat? dat weet ik niet, kweet wel dat da vroeger ne strakke policy was...
|
|
bf
2 star soldier
|
Post by bf on Aug 12, 2009 12:16:42 GMT 1
Was dat dan onder politiebegeleiding?
|
|
|
Post by Mr.Nuts on Aug 12, 2009 13:38:59 GMT 1
Was dat dan onder politiebegeleiding? awel, daketniweet... zijde iets van plan misschien ?
|
|
|
Post by Sifakah on Aug 12, 2009 14:18:55 GMT 1
Mja met parkeerboetes zijn er ook veel geweest die met da excuus ni hebben betaald, maar over 't laatst had ne rechter da herroepen ... omdat ze de gegevens kregen van de gemeente of stad en het dus (volgens die rechter) wel wettig is ...
'k Weet ni hoe sabam aan de gegevens geraakt maar zal dan ook wel zoiets zijn zeker.
Maar ik volg ook de stoel-redenering. Ge koopt uw plaatjes/cd's/legale downloads dus waarom elke keer betalen als ge ze gebruikt?
Fire pon SABAM !
|
|
bf
2 star soldier
|
Post by bf on Aug 12, 2009 18:35:50 GMT 1
Voor dat geval met die parkeerboetes hebben ze de wet moeten aanpassen denk ik zelfs.
Met het verkrijgen van gegevens bedoel ik of ze desbetreffende personen gevraagd hebben naar hun pas of gegevens om de boete te kunnen uitschrijven.
Soit, we hebben nog niet zo lang geleden nogal een bijzondere situatie tegengekomen met SABAM, vandaar deze vragen....
|
|
|
Post by Carlos on Aug 13, 2009 0:24:19 GMT 1
oeioei, boel afsluiten enal... in gent komt diene dude altijd langs rond 10uur, wij zeggen vervolgens dawe een playlist gaan opsturen en dat de groepen niet bij hun aangesloten zijn (moet je wel live playlist invullen, niet dj-set), groepen zijn dan nsg sound, ... hij drinkt een pintje (gratis) en vertrekt. Playlistje opsturen en briefje terug dat in orde is. Natuurlijk is da een beetje liegen, wij draaien platen natuurlijk, maar zij moeten da uiteindelijk kunnen bewijzen, en later dan 10uur ist ie nog nooit geweest. Enekeer kreeg ik brief terug dak toch ene moest betalen, nooit betaald, uiteindelijk incassobureau ofwa, briefke naar ulder geschreven dat nie just is, en ok!
tis ezo al moeilijk genoeg om feestje te geven! moesten ze tgeld nu nog nar jamaica westernunionen ja, mo vo laura linn dok ek ik nie! lol
|
|
bf
2 star soldier
|
Post by bf on Aug 13, 2009 16:48:06 GMT 1
Zoals Carlos hierboven schrijft, er komt geen rechter aan te pas. Als je een eventuele boete niet betaald komt er een incassobureau aan te pas.
Wikipedia zegt: Incassobureaus hebben geen enkele wettelijke status: iedereen kan een incassobureau beginnen. Zelfs het hebben van een strafblad is geen beletsel voor het openen van een incassobureau. Omdat incasso een ruim winstgevende bedrijfstak is, bestaan er ook in ruime mate malafide incassobureaus
Veel bedrijven maken misbruik van de angst van veel burgers voor incassobureaus. Als er een geschil is over bijvoorbeeld de kwaliteit van een geleverd product en de ontevreden klant wil wegens wanprestatie (gedeeltelijk) niet betalen (hetgeen zijn goed recht is), geeft dit bedrijf vaak maar al te graag de vordering uit handen aan een incassobureau. Dit begint vervolgens extra kosten te berekenen en stuurt dreigende brieven.
Wat ik denk is dat SABAM geen enkele voet heeft om op te staan als het komt tot het uitdelen van boetes.
Carlos, hoe is die boete ooit bij jou dan terechtgekomen? Waar hebben zij jouw gegevens verkregen?
|
|
|
Post by LadyMiki aka Warrior Queen on Aug 14, 2009 10:12:08 GMT 1
|
|
|
Post by sensi on Aug 14, 2009 16:34:59 GMT 1
RAMT ER MAAR NE KEER GOED IN!!!! Bloodclaat bloodsuckers... zag juist da ze er weer een schepje bovenop doen... (bron: www.hln.be - 14/08/09) Voortaan betalen voor muziekgebruik op werkvloer Voortaan zullen bedrijven auteursrechten moeten betalen als er muziekgebruik is op de werkvloer, op kantoor, in de refter of op een bedrijfsfeestje. Sabam (de Belgische vereniging van auteurs, componisten en uitgevers) en de werkgeversorganisatie VBO hebben daarover een akkoord ondertekend. VBO en Sabam onderhandelden bijna twee jaar over het akkoord. Het gaat om muziekgebruik op de werkvloer, in de refters en andere eetruimtes, alsook tijdens de bedrijfsfeesten, voor zover de toegang hiertoe beperkt blijft tot het bedrijfspersoneel. Sommige bedrijven zijn vrijgesteld van betalen, zoals louter familiebedrijven of ondernemingen met maximaal vijf personeelsleden. (belga/lpb)
|
|
|
Post by Jah Rebel on Aug 14, 2009 18:42:38 GMT 1
Kijk ik ga hier kort op reageren: Het wordt hoog tijd dat men in België de woorden "massale ongehoorzaamheid" eens leert kennen. Da's hier gewoon één bende mekkerende schapen bijeen en daarom kan dat allemaal!
Big up aan die mannen van Animo die het toch tenminste proberen.
Ites, Rebel
|
|
|
Post by Carlos on Aug 14, 2009 23:22:14 GMT 1
ewel ik heb mijn naam en adres op de playlist geschreven...zoals moet... maarja tis vreed nog een voorbeeld: mijn schoonzuster heeft nen winkel en betaald dus geld aan sabam zodat ze haar radio kan aanzetten in diene winkel...tis vreed maarja, dan vraagt ze 1maal nen dj, staat sabam daar da ze meer moet betalen... schoonzuster zegt fuck it, kbetaal nie meer! 2 weken later staat diene dude daar in haar winkel me ne vent vant incassobureau te dreigen daze moet betalen, schoonzuster zegt NJET
resultaat: niets meer van gehoord...raar eh
enfin, ke nog verhaaltjes genoeg alst over sabam gaat lol
ze proberen je bang te maken en alst nie lukt, ja fuck it
|
|