|
Post by zebinnings on Feb 11, 2009 17:55:45 GMT 1
Ik zit momenteel in het 6e middelbaar. We kregen een jaaropdracht om een paper te schrijven naar keuze. Onderwerpen als Anorexia en drugs zijn dan ook hot items, maar naar mijn mening niet origineel. Ik volgde al de discussies rond het afgelaste concert van Bounty,de meningsverschillen rond uitingen van Karel Michiels. Het lijkt me dus een heel intressant onderwerp. Mijn bedoeling is eerst wat objectieve info weer te geven, over het ontstaan van homofobie en daarna me te verdiepen in homofobie in de reggae community(homofobe teksten...).En dan een standpunt innemen. Dus alle hulp is welkom!
dank bij voorbaat mvg gilles
|
|
|
Post by amoz on Feb 11, 2009 18:58:05 GMT 1
Homofobie in België, of ook daarbuiten? Daarbuiten zult ge al snel in Oost-Europa, Rusland, moslimlanden, sub-Sahara Afrika,... terechtkomen. Dat onderwerp is zo breed dat ge sowieso best begint met het een en ander af te lijnen: vanuit welk perspectief bekijkt ge het (cultureel/politiek, religieus, mensenrechten,...) en vanuit welke maatschappij vertrekt ge (de onze, een andere, de ganse wereld).
Daarnaast denk ik dat de publicaties van Amnesty International een goeie plek om te starten kunnen zijn. Ze hebben een algemeen stuk over seksuele oriëntatie en gender op hun website staan, vertrekkend vanuit hun mensenrechtenpleidooi: When someone’s sexual orientation or gender identity does not conform to the majority, they are often seen as a legitimate target for discrimination or abuse. (http://www.amnesty.org/en/sexual-orientation-and-gender-identity)
En als ge specifiek naar de invloed van dancehall op homofobie wilt kijken, moet ge eigenlijk beginnen bij de maatschappij op Jamaica. Daar is redelijk veel literatuur over.
Succes!
|
|
|
Post by movhisattva on Feb 11, 2009 19:23:28 GMT 1
Ik zou zeggen: read yuh bible ;D Homofobie zit cultureel nogal zwaar ingebakken in Jamaica. En Jamaicanen maken reggaemuziek. Europeanen en ander gespuis nemen de muziek over, niet of zelden de cultuur. Gevolg: discrepantie tussen westerse waarden en normen <-> Jamaicaanse cultuur... Op zich geeft dat dan ook bizarre combinaties: 'breeddenkende' jongetjes en meisjes die homofobe muziek draaien, luisteren en erop feesten, echter zonder zelf homofobie te verheerlijken... tja. In deze kwestie bestaan er m.i. twee opties: 1. cultuurverschillen begrijpen, kunnen plaatsen én aanvaarden, voldoende relativeren, voor uzelf denken en uitmaken wat uw standpunt is, ongeacht uw muzieksmaak ... niet te veel oordelen ook... 2. relativeren is niet uw stijl? Consequentie gebiedt dan dat ge reggae (of een afgewogen selectie van reggaenummers) niet langer leuk vindt, want: niet strokend met uw moraal Een ander voorbeeld, maar zowat hetzelfde principe: volle zalen atheïsten, vrijdenkers, wetenschappers ... die volmondig en luidkeels Heil brengen aan Jah ... Of: Mannen die weleens graag een befke zetten, een spekske eten, een safke roken, een lijntje leggen ... ja mán. En nog: een meute whiteys die lekker uit haar dak gaat op schijven over blackman redemption & supremacy, repatriation to Ethiopia ... Om maar te zeggen: westerse principes en reggae: doorgaans ne moeilijke combo. Ikzelf ben ne gelovige mens die homo's even toffe knullen vindt als hetero's, maar toch af en toe een reggaeplaatje draait én er een danske op placeert. Bovendien ben ik pacifist, tegen wapens en vóór vrouwvriendelijkheid (jep! ). En ja, ik vind da kunnen (hoewel da ni altijd even makkelijk is, qua gewetensbezwaren) Nog eens ter vergelijking: ik ben principieel tegen de praktijken van multinationals á la Coca Cola Company, Dr Oetker, Nestlé, Monsanto... maar ik gebruik wel nu en dan mijn respectieve colake, pizzake, chocomelkske en maïske... Conclusie: principes hebben en er volledig consequent naar leven zijn twee verschillende dingen. Respect voor zij die dat kunnen (allez, naargelang uw principes, natuurlijk). Succes met uw paper One Love
|
|
|
Post by zebinnings on Feb 11, 2009 21:22:56 GMT 1
eerst en vooral thx voor de snelle reacties. Mijn bedoeling is dus aantonen dat er veel homofobie is in jamaica en dat de muziek dit weergeeft. Tevens wil ik ook tonen dat België er geconfronteerd mee wordt. Zo denk ik aan de afgelaste concerten. Het moet zo'n 10 pagina's lang zijn,dus echt heel uitgebreid zal ik het er niet kunnen over hebben. Maar ik wil mijn leraar, die nogal conservatief ingesteld is, laten aantonen dat homofobie niet altijd letterlijk moet worden genomen. Hieronder mijn voorlopige inhoudstabel:
1. Inleiding 2. Oorzaak 3. Argumenten 4. Homofobie in Jamaica 5. Reggae Compassionate Act 6. Homo-emancipatie 7. Reggae = homofobie ? 8. Homofobie in België 9. Foto’s 10. Publieksonderzoek 11. Besluit
|
|
|
Post by Natacha on Feb 12, 2009 11:21:30 GMT 1
Beste zebinnings, ik vind het een zeer interessant onderwerp om een paper over te schrijven, maar 11 onderdelen op 10 pagina's zal nogal moeilijk zijn denk ik. Zoals hiervoor gezegd zou ik proberen een specifiek deel te bespreken en dat uit te diepen...anders zal het oppervlakkig blijven (vrees ik). Voor de rest, veel succes
|
|
|
Post by Refugee on Feb 23, 2009 18:31:31 GMT 1
En dan moet je er mee rekening houden dat in Jamaica homoseksualiteit nog steeds niet toegelaten wordt bij wet.
Het is een heel complexe materie die er leeft en niet simpelweg uit te drukken in homofobie. Dat er in reggae en vooral veel explicieter in dancehall zo homofoob wordt gesproken zit diep in de cultuur geworteld. Zowel bij de concious reggae en dancehall, gospel dancehall als bij ruwe dancehall zoals mavado, vybz kartel, elephant man, ... wordt er heel vaak gesproken over de 'badness' van homoseksualiteit. Het komt met andere woorden voor in alle geloofcategorieën dat er op het eiland voorkomen. Ik heb er ginder met heel wat mensen over gesproken en bijna niemand heeft er respect voor. Als je daar praat over de concerten die hier gecancelled worden omwille van expliciete homofobe lyrics, snapt men dat ook geheel niet.
Zoals hierboven gezegd, begin met de bijbel te lezen. Je kan de samenleving ginder niet vergelijken met de onze, dus de Europese houding ten opzichte van homoseksualiteit vergelijken met de Jamaicaanse houding op zo'n tien bladzijden is appelen met peren vergelijken.
Ites
|
|
|
Post by Jah Rebel on Feb 23, 2009 19:10:55 GMT 1
Wat natuurlijk niet helemaal klopt, want de samenleving in Jamaica is zowel wat geloof als wat wetten betreft natuurlijk grotendeels gebaseerd op wat de Engelsen daar geïmporteerd hebben.
Als je er één europees land moet uithalen is de situatie in Jamaica het best te vergelijken met die van het Verenigd Koninkrijk, waar homosexualiteit nog lang nadat het al gelegaliseerd was in de meeste andere eurolanden verboden en strafbaar bleef.
Het hebben van overtuigingen inherent aan een cultuur is allemaal geen probleem zolang je binnen die culturele context en omgeving blijft, zodra je uit die cirkel stapt, zoals Jamaicaanse artiesten doen, kom je met andere spelregels in aanraking.
Ites, Rebel
|
|
|
Post by rasborsalino on Feb 23, 2009 21:02:02 GMT 1
Wetten Engelse import? Deels waar, maar hoe zit het met homofobie in Afrika? By the way, de meeste homo's op jamaica horen sinds oudsher bij de anglicanen. Ambassador King, vermoord door een vriendje (proces loopt nog), zijn vader was ook een vooraanstaand Anglicaans clerus. Zijn huis in Flamstead (Blue mountains) was een nagebouwde anglicaanse kerk waar hij ver van de bewoonde wereld vele decadente feestjes heeft georganiseerd. Trouwens 1 van de mooiste uitzichten op Jamaica. Vanop die berg kan je 6 parishes waarnemen. Begrijp nu niet dat ik alle anglicanen homo noem he. Om deze discussie te eindigen : Jamaica is een jong land en heeft politiek nog veel andere varkentjes te wassen. De bugery law veranderen is absoluut nog geen prioriteit. De homobeweging in Belgie heeft ook moeten knokken om de rechten te krijgen waarvan ze nu genieten. Gi Jamaica a blie.........and time
|
|
|
Post by Jah Rebel on Feb 23, 2009 21:59:26 GMT 1
Euh ook in de meeste Afrikaanse landen hebben de Europese mogendheden hun stempel achtergelaten, en waar onze missionarissen hun job niet gedaan hebben heeft de islam uit het Midden Oosten de job afgemaakt.
Ites, Rebel
|
|
|
Post by Droit du fils du pays on Mar 2, 2009 23:52:02 GMT 1
Als er werkelijk geschreven staat dat sodomite moet branden, dan is het Jah aan wie ik het overlaat anders verbrand ik nog mijn handen.
|
|