Post by dubrider on Sept 2, 2008 15:41:32 GMT 1
Beste vrienden,
Antwerpen maakt zich op voor de strijd tegen de Oosterweelverbinding. Het is nog steeds mogelijk om dit rampzalige project tegen te houden.
Er vormt zich nu een beweging om een volksreferendum over dit project af te dwingen. Daarvoor hebben we 47.000 handtekeningen nodig van mensen die in Antwerpen (Antwerpen, Borgerhout, Deurne, Berchem, Ekeren, Zandvliet, Berendrecht, Hoboken, Wilrijk en Merksem) gedomicilieerd zijn én ouder zijn dan 16 jaar.
Help ons deze 47.000 handtekeningen te verzamelen. Een eerste bijeenkomst voor de vrijwilligers is voorzien op zaterdag 6 september om 10 uur en ook nog een keer om 11 uur in zaal Elcker-Ik Centrum - Breughelstraat 31 - 2018 Antwerpen Zorg dat je er bent.
Registreer je als vrijwilliger om handtekeningen te verzamelen (al zijn het er maar vijf of tien, alles helpt) op www.ademloos.be
Ik zoek ook nog enkele vrijwilligers op zaterdag 6 september om 14 uur aan het districtshuis van Deurne voor een eerste actie op de Bevrijdingsfeesten te Deurne.
En voor wie nog overtuigd wil worden. Lees het artikel hieronder eens.
“Lange Wapper middeleeuws project”
Posted on mei 31st, 2008 door Serge
De Morgen, 2008.05.31, Jeroen Verelst -
Professor ruimtelijke planning Georges Allaert (Universiteit Gent) maakt brandhout van de Antwerpse Oosterweelverbinding De Oosterweelverbinding kan niet rekenen op de steun van de Gentse professor Georges Allaert. De expert ruimtelijke ordening noemt het project voor de sluiting van de Antwerpse ring niet van deze tijd. “Een middeleeuws project”, is zijn hard verdict.
Volgens Allaert hebben de projectverantwoordelijken zich vooral bekommerd om de architecturale waarde van de brug. Ze hielden geen rekening met het volledige plaatje. Zo vreest de professor dat de brug de stad zal verminken en dat het ook zal zorgen voor heel wat overlast, zoals geluidsvervuiling en fijn stof.
De kritiek op de Oosterweelverbinding klinkt de laatste maanden steeds feller, maar politiek is de beslissing genomen en het ziet er voorlopig niet naar uit dat de alternatieven nogmaals onderzocht zullen worden.
Gazet van Antwerpen, 2008.05.31
‘Lange Wapper is een middeleeuws project’
Georges Allaert: ‘In plaats van het verkeer uit de stad weg te halen worden de vrachtwagens naar het centrum geduwd. Zo’n brug zorgt voor een enorme geluidsoverlast.’
Dat ze in Antwerpen nog geen volksopstand hebben georganiseerd tegen de Oosterweelverbinding, daar kan professor ruimtelijke planning Georges Allaert (Universiteit Gent) niet bij. Hij vreest dat de Lange Wapperbrug de stad onherstelbaar zal verminken. ‘De Oosterweelverbinding is het toonbeeld van een ruimtelijke planning die het economisch nut laat primeren boven het algemeen belang.’
Allaert is een autoriteit in zijn vakgebied en in onze buurlanden maken ze gretig gebruik van zijn expertise. Na 35 jaar ervaring in de ruimtelijke planning bezit hij nog altijd de gave van de verontwaardiging. En die kan hij onmogelijk onderdrukken als het over de Oosterweelverbinding gaat, het project met de fel gecontesteerde Lange Wapperbrug dat de Antwerpse ring helemaal moet sluiten.
Is de Lange Wapper echt de draak waar zijn tegenstanders hem voor verslijten?
“Architecturaal zal de Lange Wapperbrug wel de moeite zijn. Maar dat is net het probleem. Het is niet omdat je een mooie 3D-presentatie maakt dat je een goed project hebt. Er is veel te veel aandacht gegaan naar architectuur en veel te weinig naar de ruimtelijke context van het hele project. Vlaanderen heeft een bouwmeester die waakt over de architecturale kwaliteit van nieuwe bouwprojecten. Maar er zou ook zoiets moeten bestaan als een Vlaamse planningmeester. Iemand die rekening houdt met alle aspecten van ruimtelijke planning. Iemand die een afweging maakt van alle factoren die ertoe doen. Iemand die kan zeggen: ‘Dit mag dan wel een mooie constructie zijn, maar ze is niet goed voor de mensen.’”
En de Oosterweelverbinding is niet goed voor de mensen?
“Nee. De Lange Wapper raakt aan het hart van de stad. Het uitzicht van Antwerpen zal nooit meer hetzelfde zijn, de brug zal de stad verminken. Ze gaat in tegen elke planologische logica. In plaats van het verkeer uit de stad weg te halen worden de vrachtwagens naar het centrum geduwd. De Antwerpenaars moeten dat weten! Dat ze nadien niet komen zagen dat ze het niet wisten, hé. De impact op de leefbaarheid kan moeilijk overschat worden: zo’n brug zorgt voor enorme geluidsoverlast, het fijn stof heeft een rechtstreeks effect op de volksgezondheid.”
Volgens de actiegroep StRaten-generaal ligt de Lange Wapper veel te dicht bij de stad.
“Te dicht? De brug ligt boven de stad, natuurlijk ligt ze te dicht. Ze loopt over het Eilandje, een prachtig gebied, een van de grootste troeven van Antwerpen. Onbegrijpelijk.”
Welk tracé had u de Oosterweelverbinding dan laten volgen?
“Ik had nooit gekozen voor een viaduct of een brug. Ik had net als StRaten-generaal gekozen voor een tunnel onder de haven, geen twijfel mogelijk. Eerst en vooral omdat ik Antwerpen niet wil verminken. Maar ook omdat je ondergronds oneindig meer mogelijkheden hebt. Een tunnel is duurder, argumenteert de BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel, de bouwheer van de Oosterweelverbinding, JV). Dat kan kloppen, maar die vlieger gaat niet op als je de tunnel koppelt aan gas- en elektriciteitsleidingen, aan glasvezelleidingen voor ICT-toepassingen, aan een spoortunnel. Door verschillende toepassingen samen te brengen bespaar je geld.”
Een tunnel zou volgens de BAM niet alleen te duur zijn, maar ook nog eens onveilig.
“Ja, die dooddoener ken ik. ‘Eén vrachtwagen met een gevaarlijke lading kan de hele boel doen ontploffen.’ Dat klopt, maar alleen als je op de huidige manier blijft werken. Blijkbaar komt niemand op het idee om op een andere manier met gevaarlijke stoffen te werken, om die te screenen voor ze de tunnel inrijden. Maar je moet natuurlijk mee willen evolueren.”
Eigenlijk heeft deze discussie - tunnel of brug - nog weinig zin. De beleidsmakers zijn duidelijk: de kogel is door de kerk, het tracé van de Oosterweelverbinding ligt vast, het heeft geen zin om op een genomen besluit te blijven terugkeren. Het is te laat.
“Het is nooit te laat. Zolang er geen bouwvergunning is, en die is er nog niet, is het niet te laat. Een project moet zich kunnen aanpassen aan gewijzigde maatschappelijke omstandigheden. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat een project als de Oosterweelverbinding een enorme massa fijn stof genereert. Dat fijn stof is bijzonder schadelijk de mensen die onder de Lange Wapperbrug wonen. Een paar jaar geleden stond het onderzoek naar de impact van fijn stof veel minder ver. Als er zich zo’n belangrijk nieuw element aandient, moeten de beleidsmakers hun beslissing durven herbekijken.”
Enig idee waarom ze dat niet doen, en zich zo resoluut vastklampen aan het huidige tracé mét brug?
“Ik weet het eerlijk gezegd ook niet. Die beslissing is niet puur op het politieke niveau genomen. Ze is mee gestuurd vanuit een aantal bouwgroepen en studiebureaus. De politieke en economische spelers zijn nauw met elkaar verweven. Ik kan die groep moeilijk plaatsen, maar ze is alleszins bijzonder machtig. Wie daartegen ingaat, krijgt meteen de wind van voren. Er zijn ook weinig planologen die nog durven protesteren. Ze worden in adviesgroepen en studiebureaus mee aan boord gehaald, en ze zwijgen. Wie toch nog zijn mond durft opendoen, zoals ik, wordt van alle kanten aangevallen. ‘Wie niet met ons is, is tegen ons’, die mentaliteit. Als wetenschappers werden we vroeger veel meer gerespecteerd, nu worden we vooral beschouwd als lastige jongens.”
‘Een monsterproject als de Oosterweelverbinding gaat nu eenmaal altijd gepaard met de nodige controverse’, redeneert de Antwerpse havenschepen Marc Van Peel.
“En hij heeft gelijk ook. Maar het mag geen argument zijn om een groot maatschappelijk debat uit de weg te gaan. En dat is er in het geval van de Oosterweelverbinding nooit geweest. Ik ben zelf lid van de Vlaamse Commissie Ruimtelijke Ordening (Vlacoro, JV). Wij zijn veel te laat in het besluitvormingstraject geraadpleegd. Pas helemaal op het einde werd onze mening gevraagd, toen alle grote keuzes al gemaakt waren. Dat is zinloos. Durf het debat aan, en communiceer open en eerlijk. Nu is veel te lang gewacht, en op het moment dat het protest de kop opsteekt, krijgen de tegenstanders te horen dat ze te laat zijn.”
Heeft Antwerpen zich in slaap laten wiegen?
“Ik ben zelf een ingeweken Gentenaar. Ik maak me sterk dat de Lange Wapper in Gent nooit gepasseerd zou zijn. Dat hadden ze hier niet gepikt. Er zijn in het verleden voldoende gelijkaardige projecten afgeketst omdat ze te dicht bij het hart van de stad kwamen. Die zijn gesneuveld na verzet van de bevolking én de politiek.
“Antwerpen wilde onder Patrick Janssens een inhaalbeweging maken. Die was ook nodig, maar de stad vergaloppeert zich. Politici zullen hier op getaxeerd worden, hoor. De aannemers die de Oosterweelverbinding bouwen, zullen internationaal wel hoge ogen gooien. Ze zullen mooie opdrachten binnenhalen in de toekomst. Maar het is niet de taak van politici om architecten en aannemers aan de slag te helpen. Ze moeten in de eerste plaats het algemeen belang voor ogen houden. Er is veel te weinig gekeken naar de leefbaarheid.”
Is dat een puur Antwerps fenomeen, of is de Oosterweelverbinding symptomatisch voor een groter probleem?
“Op het vlak van ruimtelijke planning blijven we hier vastzitten in de middeleeuwen. Er is de laatste twintig, dertig jaar bitter weinig vooruitgang geboekt. De Oosterweelverbinding is planologisch gezien zo’n middeleeuws project. Het kan architecturaal een mooi project zijn, maar planologisch is het een oud project.
“Ik ben niet tegen bruggen, ik ben niet tegen tunnels, ik ben niet tegen grote bouwwerken. Helemaal niet. Maar we moeten er wel over waken dat we de leefbaarheid niet uit het oog verliezen, dat we aandacht blijven hebben voor het milieu, voor de gezondheid, voor het sociale weefsel in de stad. De mens moet centraal staan en moet primeren op economische belangen. Nu wordt nog veel te veel geredeneerd enkel en alleen vanuit economisch nut. Iedereen is voor de welvaart van Vlaanderen. Ik ook. Maar we moeten altijd streven naar een mix van economische én maatschappelijke toegevoegde waarde.”
Welke lessen moeten we trekken uit het Lange Wapperverhaal?
“We hebben in Vlaanderen de gewoonte om alles te betonneren. Ik zit in de evaluatiecommissie voor de Randstad in Nederland. De beleidsmakers daar merken dat de prognoses van de voorbije decennia fout waren, dat ze verkeerde prioriteiten hebben gelegd. Dat denken willen ze nu compleet opnieuw evalueren en omgooien. Op veel vlakken hebben we van de Nederlanders geen lessen te krijgen, maar van die politieke moed kunnen we nog iets leren.”
‘Walk and don’t look back’, zeggen ze hier.
“Inderdaad.”
De brug raakt aan het hart van de stad. Het uitzicht van Antwerpen zal nooit meer hetzelfde zijn
Filed under: Pers |