kitten
3 star frontline soldier
|
Post by kitten on Oct 4, 2006 14:48:11 GMT 1
Wat vinden jullie hiervan?
Moet de wet op de beteugeling van dronkenschap gewijzigd worden, zodat cafébazen niet meer veroordeeld kunnen worden voor het schenken van alcohol aan dronken personen?
wo 04/10/06 - Horeca Vlaanderen wil dat de wet op de beteugeling van dronkenschap wordt aangepast. De organisatie reageert daarmee op een uitspraak van de correctionele rechtbank in Brugge, gisteren. Horeca Vlaanderen wil efficiëntere middelen in de wet inbouwen. Zo kunnen cafébazen de dronkenschap van hun klanten vermijden. (foto Belga) De rechter in Brugge veroordeelde gisteren een cafébaas omdat hij alcohol had geschonken aan een man die een dodelijk ongeval met vluchtmisdrijf veroorzaakte.
De cafébaas kreeg een geldboete en moet twee weken in de cel. Bovendien mag hij een jaar lang geen alcohol schenken.
Luc De Bauw, voorzitter van Horeca Vlaanderen, vindt die veroordeling niet in verhouding tot het misdrijf.
"Het grote probleem is dat je niet altijd weet of iemand al dronken is. Dat zie je niet altijd", zegt De Bauw.
De wet op beteugeling van dronkenschap dateert van 1939. In de wet staat dat je geen alcohol meer mag schenken aan iemand die al zich in dronken toestand bevindt
|
|
|
Post by illiterationist on Oct 7, 2006 22:55:50 GMT 1
Die straf is echt Ik kan me niet voorstellen dat een cafébaas verantwoordelijk kan zijn voor een café met bijbehorend terras, waarop de dronken chauffeur oorspronkelijk zat. Bij de ene persoon merk je de scheefheid harder dan bij de andere. Je kan bovendien ook niet weten wat een klant op voorhand heeft gedronken... Téveel redenen om een hardwerkende cafébaas verantwoordelijk te stellen voor andermans daden of onoplettendheden... Ites, Illi
|
|
|
Post by Sifakah on Oct 8, 2006 14:03:47 GMT 1
Ik vind het ook wa lame (ne volwassen man is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag, dacht ik toch ... ), en zelfs als is ze gerechtvaardigd is 't echt wel een overdreven straf. Zeker als ge weet dat doodrijders er zo gemakkelijk van afkomen. Ocharm een paar maand rijverbod, terwijl ze iemand zijn leven op hunnen bumper hebben doen uiteenspatten ... Ze zouden beter daar strenger op zijn.
|
|
|
Post by DonFuego on Oct 8, 2006 14:16:37 GMT 1
da zijn zo van die Amerikaanse toestanden. fuck that shit. Sebiet gaat de gérant van ne krantewinkel ook een geldboete krijgen omdat één van zen klanten longkanker heeft gekregen. pfffffff. waar gaan we naartoe mensen
|
|
|
Post by heartical on Oct 8, 2006 18:48:36 GMT 1
Ik denk dat je niet over een zaak kan oordelen, zonder alle gegevens te kennen. veronderstel hetvolgende: - de persoon was duidelijk zwaar dronken en de cafébaas wist dat goed genoeg. -de cafébaas was ook op de hoogte van het feit dat zijn dronken klant met de auto ging rijden
In dat geval vind ik dus wel dat hier enige verantwoordelijkheid voor de cafébaas is, waarop hij kan worden aangesproken.
|
|
|
Post by illiterationist on Oct 9, 2006 14:52:33 GMT 1
Als dit idd zo was, dan is hij wel deels verantwoordelijk. Maar een jaar geen sterke drank schenken, dat betekent wel hoogstwaarschijnlijk het faillissement voor het café. Zeker in deze harde tijden (voor iedereen trouwens). Maar een volwassen man is absoluut verantwoordelijk voor z'n eigen daden dacht ik toch ook...
|
|
|
Post by skandalamophana on Oct 11, 2006 12:53:02 GMT 1
zeg eens neen tegen een dronken klant....
"muule, bokke, lippe" zoals we in Brugge zeggen.
in elk geval zou het moraal van de cafébazen voor die 'neen' moeten zorgen!
|
|
|
Post by skwizzard on Oct 12, 2006 8:43:24 GMT 1
zeg eens neen tegen een dronken klant.... "muule, bokke, lippe" zoals we in Brugge zeggen. in elk geval zou het moraal van de cafébazen voor die 'neen' moeten zorgen! als ze neen moeten zeggen tegen al hun dronken klanten dan mogen ze binnekort allemaal hun café toedoen. Je bent al dronken als je teveel promile in je bloed hebt en dat zie je ni zo rap aan iemand. en tis ni alleen voor autobestuurders he, als er ne zatte kloot u café uitkomt en onder een auto loopt kunt ge als cafébaas ook aansprakelijk worden gesteld
|
|