|
Post by Dummie on Sept 8, 2006 8:09:56 GMT 1
Miss echt een loze vraag om te stellen maar kga het toch doen... ik ga binnekort op kot en wil mij daaarvoor ne pc aanschaffen, nu heb ik de laatste tijd de lotto niet gewonnen dus beschik ik niet over een supergroot budget... Ik zou vooral willen dat mijn pc niet te traag is, ga em gebruike om heel veel muziek op te zette en af te spelen, en een vet scherm is ook wel mooi meegenomen. Op welke dingen zou ik dan best letten? (ik lees de technische fiches wel maar weet niet voor wat alles staat ) en heeft er iemand een model dattem aanraad? alle info is welkom thx en bless
|
|
|
Post by stical on Sept 8, 2006 8:18:05 GMT 1
AMD Athlon 64 Processor (ik ben geen INTEL fan dus daar kan ik u niet mee helpen voor info )
512 Mb RAM geheugen Minimum.
Dual Layer DVD Writer, FireWire en USB 2.0 poorten (zit er bijna overal op).
En een SATA schijf van een goede 80 Gb minimum
Videokaart pff: ATI Radeon of nen NVDIA met toch wel zeker 128Mb videogeheugen.
Flatscreen van 17" tot 21".
Ik ken wel iemand die U zoiets ineen kan steken voor een redelijke prijs maar ge moet (toch zeker met Flatscreen) een goede 1000 euro rekenen.
Gaat ge voor minder dan 1000 euro gaat ge vroeg of laat toch upgraden (stukken bijkopen die of te wel te traag of te klein (opslag) waren ).
|
|
|
Post by dummie on Sept 8, 2006 8:34:22 GMT 1
thx.. moet ik kijken naar de boxkes die er bij gegeven worden of zijn die meestal ongeveer van dezelfde kwaliteit? en welke dingen bepalen de snelheid van je pc?
|
|
|
Post by stical on Sept 8, 2006 9:14:53 GMT 1
thx.. moet ik kijken naar de boxkes die er bij gegeven worden of zijn die meestal ongeveer van dezelfde kwaliteit? en welke dingen bepalen de snelheid van je pc? Boxkes zijn niet echt belangrijk, niet ? Snelheid van je PC word tegenwoordig bepaald door je kloksnelheid van je processor snelheid van je schijven ( RPM rotations per minute) snelheid en type van je geheugen snelheid en kracht (lees geheugen) van je videokaart
|
|
|
Post by Sifakah on Sept 8, 2006 10:09:23 GMT 1
Als ge er echt veel muziek op wilt zetten is 80GB toch wa weinig lijkt mij. Allé hangt er van af hoe groot uw collectie is, maar ge hebt zowizo ook nog programma's staan, en wa files hier, wa foto's daar, wa filmkes overal. 't Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe ordelijk ge uw pc houd .. bij mij thuis staat em vol met brol die ik eigl nooit gebruik maar wel plaats in pakt
|
|
|
Post by stical on Sept 8, 2006 10:33:13 GMT 1
Als ge er echt veel muziek op wilt zetten is 80GB toch wa weinig lijkt mij. Allé hangt er van af hoe groot uw collectie is, maar ge hebt zowizo ook nog programma's staan, en wa files hier, wa foto's daar, wa filmkes overal. 't Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe ordelijk ge uw pc houd .. bij mij thuis staat em vol met brol die ik eigl nooit gebruik maar wel plaats in pakt En een SATA schijf van een goede 80 Gb minimum
|
|
|
Post by El_foent on Sept 8, 2006 15:45:10 GMT 1
Buy a MAC Nieuwe schone imacmodellekes zijn echt praktisch Alles derop en deraan steekt er alleen wa extra RAM geheugen bij (tot1.5 giga ofzo) Scherm en unit ineen (compact voor kot) 160 giga standaard harde schijf www.apple .be El_F
|
|
|
Post by a mac oz on Sept 8, 2006 16:03:24 GMT 1
Buy a MAC Nieuwe schone imacmodellekes zijn echt praktisch Alles derop en deraan steekt er alleen wa extra RAM geheugen bij (tot1.5 giga ofzo) Scherm en unit ineen (compact voor kot) 160 giga standaard harde schijf www.apple .be El_F Hier was ik op aan het wachten se! Echt overwegen, zeker als ge u veel met muziek wilt bezighouden, voor ongeveer 1000 euro hebt ge zo'n 17 inch met 160 GB en 1GB RAM. De voordelen volgens Apple zelf: www.apple.com/benl/getamac/(trouwens, macs hebben tegenwoordig Intel processoren dus ge kunt er ook Windows op draaien, dat de skeptical daar geen fan van is moet ge u niet aantrekken , en een ingebouwde google-achtige zoekfunctie --spotlight-- voor de slordige medemens)
|
|
|
Post by stical on Sept 8, 2006 17:02:26 GMT 1
Skeptical draait Mac OS X op zijne PC met AMD processor mijn waarde appel eters , naast Windows XP Professional en Ubuntu (Linux) Hardware is gewoon goedkoper op PC, always was , always has been. Uwe MAC kapot , dan zijde alles kwijt want scherm en unit is in een stuk. ( en zijn natuurlijk nog andere modellen maar die zijn duurder ) PC stukske kapot, vervangen en ge kunt weer verder. En we gaan niet over software beginnen ... Soit, big up alle Apple users en PC users, misschien draaien we ooit een en dezelfde architectuur.
|
|
|
Post by Selector Waxx on Sept 8, 2006 18:14:28 GMT 1
apple is goed voor mensen met weinig it kennis en veel geld pc is vooral voor mensen met weinig geld en veel it kennis. Maak zelf uw keuze
maar ik zou zeggen
-een AMD X2 64 bit processor of een Intel Core 2 processor (als je echt snel wil) met een bijhorend ASUS, Gigiabit of MSI moederbord -minimum 512MB DDR3200 Ram, 1GB aanbevolen
-1 HD van minimum 100GB (liefst meer, en meer HD's kan ook helpen). ik gebruik het liefst Maxtor, die hebben mij nog nooit problemen opgeleverd, seagate ea wel.
-een soundblaster audigy soundcard (of een onboard realtek, die zijn ook wel ok) -een ATI Radion videokaart vind ik het best, maar een Nvidea is ook wel ok.
cd/dvd speler/schrijver van Plextor is best, maar een samsung of LG zijn ook nog wel ok, en veel goedkoper
voldoende koeling, sterk genoege power (min 300w, liefst meer) en een uitbreidbare kast. voor goede monitors zou ik vooral kijken naar acer, philips, viewsonic en sony.
en qua pc boxen, hang er uw stereoketen (als je die hebt) aan, die heeft zo goed als altijd een superieur systeem (tenzij je een zeer duur 5:1 of 7:1 systeem koopt natuurlijk maar dan ben je wel weer veel extra geld kwijt)
|
|
|
Post by illiterationist on Sept 8, 2006 19:05:31 GMT 1
ik kan u Simcoshop wel aanraden. Das een klein familiebedrijfke dat pc's verkoopt, en waar je ook je eigen pc kan samenstellen. De bediening is er supervriendelijk, het is er enorm betaalbaar, en er is ook een teleservice voor problemen. 24/7. Hij is wel onlangs verhuisd van de ijzerlaan naar ergens anders, maar in berchem is er ook nog een filiaal van... Ben er alleszins wel erg content van :-)
Bless
|
|
|
Post by amoz on Sept 9, 2006 14:37:05 GMT 1
Check www.openoffice.org! Aanrader. apple is goed voor mensen met weinig it kennis en veel geld pc is vooral voor mensen met weinig geld en veel it kennis. Maak zelf uw keuze Auw. Sorry Waxx, maar dat is te kort door de bocht. Hebben al die grafici en talloze wiskundigen en fysici die met mac werken een beperkte IT kennis? De kern van het besturingssysteem van Apple is BSD Unix, dàt is de reden waarom het zo stabiel is en logisch in elkaar zit, waarom het soepel en toch krachtig draait (en virusvrij!). Wie dat wil, kan in een terminal elk unix-commando gebruiken om zijn systeem te sturen. Wie dat niet wil kan klikken en slepen op een onvoorstelbaar intuïtieve manier (en dat noemen we reëel gebruiksgemak, niet gebrek aan IT kennis). Wie wat ervaring heeft met Windows (iedereen?) weet hoe log en onstabiel dat kan draaien, en hoe zwaar elke software-upgrade is. Heel het Windows besturingssyteem hangt met haken en ogen aaneen (het meest stabiel is nog altijd Windows NT) en al die gedwongen upgrades zijn puur patchwork om gaten op te vullen --en zorgen dat ge almaar zwaardere hardware nodig hebt om het beestje in gang te trekken... en dan natuurlijk idd wat IT kennis om de boel proper te houden. Wat de prijs betreft: vergelijk de specs eens (hard- en software!, geen enkele zelf-ineengevijsde pc heeft windows/office draaien uiteraard en dat is een kostelijk grapke), tel er uw kosten voor virussoftware (met een licentie die jaarlijks verloopt) bij op, en stel dan vast dat dat argument ook niet opgaat. PS: check www.apple.com/benl/getamac/ads/ ;D bless
|
|
|
Post by Sifakah on Sept 9, 2006 14:49:08 GMT 1
Openoffice vond ik toch niks aan ... (al ben ik ook zeker geen fan van MS Office hoor) - al kan dat ook wel aan mijn 2ehands laptop-uit-de-oertijd hebben gelegen.
|
|
|
Post by stical on Sept 9, 2006 15:08:05 GMT 1
Peeps, laten we dit niet op een PRO-PC of PRO-MAC discussie laten uitdraaien.
In eerste instantie vroeg Dummie naar een PC.
Belangrijkste vraag is : wat draait die mens op school ?
En Amoz, gij hebt op sommige punten gelijk ,Waxx ook. Op PC kunde alleen meer ILLEGALE ( lees gratis ) software vinden en draaien.
Openoffice is zeker een aanrader op eenders welk platform.
|
|
|
Post by Selector Waxx on Sept 9, 2006 16:18:39 GMT 1
Peeps, laten we dit niet op een PRO-PC of PRO-MAC discussie laten uitdraaien. In eerste instantie vroeg Dummie naar een PC. Belangrijkste vraag is : wat draait die mens op school ?[/color]En Amoz, gij hebt op sommige punten gelijk ,Waxx ook. Op PC kunde alleen meer ILLEGALE ( lees gratis ) software vinden en draaien. Openoffice is zeker een aanrader op eenders welk platform. pro mac of pc is hier de kwestie niet, de vraag is wat is best voor die persoon. Ik denk niet dat hij zich een deftige mac kan veroorloven, dus zou ik eerder de pc kant op gaan. voor weinig geld kan je al veel als je weet waar en wat. Meschien kan iemand uit zijn omgeving die er iets van kent hem een goede custom pc bouwen. Dat is in zo'n geval meestal de beste oplossing. Windows is een redelijk open systeem, ik ben ook niet de grootste fan, maar de reden dat windows soms buggy is is meestal door slecht beheer. Ik draai al jarenlang windows (van de 2.0) en ken het systeem. Als je het een beetje kent krijg je geen bugs, virussen of zo. Maar de meeste mensen denken dat een computer iets is als een microgolf, en dus geen onderhoud of tuning nodig heeft om goed te draaien. Toen ik op helpdesks werkte van bepaalde computermerken, was 75% van de technische problemen te wijten aan gebrekkige kennis en/of misbruik van het systeem, niet door software of hardware fouten van de pc. en als je echt geen windows wil, bestaat er nog altijd linux, dit is ook een unix gebasseerd OS, met voldoende software beschikbaar voor de gemiddelde gebruiker. en dat OSX zo stabiel is, merk ik toch niet echt. Ik hoor constant klagen op pro audio fora en IT fora over het constant crashen van G5's en intelmacs bij bepaalde toepassingen. (Pro Tools HDaccell en de nieuwe G5's is een ramp bvb) en ik heb ook nog met mac gewerkt, voor video editing is dat nog altijd de beste oplossing, en naar het schijnt voor het zwaardere grafische werk ook. Maar bvb voor audiotoepassingen vind ik tegenwoordig een goed gebouwde pc veel beter en stabieler dan de nieuwe G5 of Intelmacs. Alles heeft zijn functie en goede en slechte kanten, ook de mac.
|
|