|
Post by bangbang on May 26, 2006 11:11:33 GMT 1
trailer www.apple.com/trailers/paramount_classics/aninconvenienttruth/trailer/Eloquently weaves the science of global warming with Al Gore’s personal history and lifelong commitment to reversing the effects of global climate change. A longtime advocate for the environment, Gore presents a wide array of facts and information in a thoughtful and compelling way. The film is not a story of despair but rather a rallying cry.
|
|
|
Post by poll sucks on May 27, 2006 9:44:24 GMT 1
T'is een filmpje op z'n amerikaans. Lekker dramatisch en 't begint met een stevige denkfout: "de hoogste temperatuur ooit opgemeten" bewijst natuurlijk niks (weten wij veel hoe warm de zomer van pakweg 1423 was). Maar om daarom alles als een leugen te classeren is al even kortzichtig, mijn gedacht. Heb je een alternatieve verklaring die wel hout snijdt? Is er dan volgens u geen vuiltje aan de lucht? Me dunkt dat hier ietwat meer gedifferentiëerde antwoorden nodig zijn dan een simplistische waar/niet waar. Gezien de -mentaliteit van de amerikaanse overheid ben ik blij eens een ander geluid van over de grote plas te horen... zelfs al is ook dat weinig genuanceerd en populistisch.
|
|
|
Post by a lie on May 27, 2006 10:37:23 GMT 1
de vraag is of wij de schuldigen zijn of niet.
Wij, mensen, zijn de schuldigen. Wij veroorzaken de uitstoot van gassen die tot de catastrofale opwarming van de aarde leidt met overstromingen, verwoestijning en orkanen.
Maar wat als Henrik Svenmark gelijk heeft ? Deze jonge Deense fysicus ontdekte in 1995 een totaal andere verklaring voor het verhoogde broeikaseffect. Op internationale klimaatconferenties lachten ze hem uit. Maar vandaag zijn er steeds meer wetenschappers die Svenmark serieus nemen. Nu wordt er naar hem geluisterd. In zijn nieuwe theorie bewijst hij dat de activiteit van de zon ons klimaat stuurt. Niet rechtstreeks maar door haar invloed op het wolkendek. Wolken bepalen in grote mate de temperatuur op aarde. Het aantal wolken wordt bepaald door wat er zich op, in en rond de zon afspeelt. De laatste 100 jaar is de activiteit van de zon toegenomen en gedurende diezelfde periode is het op aarde warmer geworden. Voor dit oorzakelijk verband heeft Svenmark een sterk bewijs gevonden waar wetenschappers niet meer omheen kunnen.
|
|