heelalo
3 star frontline soldier
|
Post by heelalo on Jan 19, 2008 10:38:58 GMT 1
ten eerste: wat is dit juist? twee: welke vinden jullie de beste Steppers tunes/artiesten?
(horen 'Iration Steppas' daarbij? ik vermoed van wel)
alvast merci!
|
|
|
Post by whot on Jan 19, 2008 12:49:52 GMT 1
1) "In Steppers, the bass drum plays four solid beats to the bar, giving the beat an insistent drive. An example is "Exodus" by Bob Marley and the Wailers.[/color] tis ook niet altijd exacte omschrijven wat nu juist steppers is of niet. 'bouncing' bass drum allesinds. 2) ik vind oa 'Vibronics' steengoed.
|
|
heelalo
3 star frontline soldier
|
Post by heelalo on Jan 19, 2008 14:28:32 GMT 1
ok, ff hun MySpace gechecked en die Vibronics zijn idd niet slecht! Merci
de definitie van steppers kende ik ook, maar is dat een aparte stroming ofzo en waarom enkel(?) in de UK?
nog aanbevelingen?
|
|
|
Post by whot on Jan 19, 2008 16:36:42 GMT 1
Steppers is volgens mij zo populair in engeland door de soundsystems, degene dan die voornamelijk militante roots spelen. steppers is dan ook dikwijls, tekstgewijs, 'militante roots'.
andere favoriet van mij is 'homeward bound' van Creation Stepper...
|
|
|
Post by missinglink on Jan 30, 2008 20:04:36 GMT 1
namen om te checken : jah warrior, jah shaka, manaseh, bush chemists, alpha & omega en labels : dubhead, universal egg
peace !
|
|
|
Post by Rootspressure on Feb 1, 2008 14:18:24 GMT 1
Een lijstje :-) Wel niet alles wat deze artiesten/labels produceren is steppers, sommige produkties zijn gewoon goeie roots. Voor al deze en meer check: www.black-catalog.com/One Love DBDDS Artiesten: Wayne Mcarthur King Earthquake Jonah Dan Dougie Wardrop Aba Shanti I Hughie Izachaar Barry Isaac Brother Culture Dub Judah Messenger Douglas Earl 16 Afrikan Simba Russ Disciple (the disciples) Tena Stelin Keety Roots Murray Man M. Parvez Jah Marnyah Martin Campbell Bobby Blue Danny Red Singer blue The Dubateers Love Grocer Pablo Gad Neil Perch Peter Broggs Teddy Dan Culture Freeman King General Mafia & Fluxy Kenny Knots Sister Rasheda Slimmah Sound Prince Allah Ras Iyah Ghetto Priest Ras Xylon Danny Vibes Twinkle Brothers (Norman Grant) Hydrophonics Jah Shaka Johnny Clarke labels: Moonwave Music Fleximix Dubwise Entebbe Jah Warrior Jah Works Lioness Dub Corner Dubkasm Jah Shaka Dubhead Deep Root Channel One UK High Steppers Lion Roots Music Lovedub Ockard Backyard movements inner sanctuary conscious sounds Ayamba Scotch Bonnet Operation Records Ariwa Jah Tubbys Alphamix Merge Roots Temple Blakamix Roots Injection Reggae On Top Moa Anbessa Black Legacy Maskaram Scoops Shemesh Riverbank Studio 55 Tanty Records Nomadix Roots HI-Tek Silverfox Universal Egg Sip A Cup Lush Records Counteraction
|
|
|
Post by koedan on Feb 14, 2008 11:36:33 GMT 1
1) The bouncing drums met op iedere tel een kick drum. Ik denk ook dat de term "UK" gegeven wordt door die typische roots & culture sounds van de UK, maar tergelijkertijd denk ik ook dat het een fenomeen geworden is om de typische UK steppers te kenmerken tot DUBsteppers, zijnde met zeer lage digitale bassen, opzwepende "steppin" drums, en veel special FX. Deze werden vooral eerst in de UK gedraait, om later de hele wereld te overspoelen.
2) ik ben persoonlijk grote fan van alle "shiloh ites" die uitkomen. (releases van dubcreator/king shiloh sound)
|
|
|
Post by Girrrrafff on Feb 14, 2008 13:32:08 GMT 1
|
|
|
Post by Rootspressure on Feb 14, 2008 21:05:38 GMT 1
Oeps, idd, ff de Giraffe vergeten. Al deze en meer kan je daar ook vinden én daar hebt ge't voordeel dat ge't ook allemaal in de winkel kunt gaan beluisteren. Toch nog leuker dan ne site. DBDDS
|
|
|
Post by Unlisted Fanatic on Feb 15, 2008 9:59:52 GMT 1
2) ik ben persoonlijk grote fan van alle "shiloh ites" die uitkomen. (releases van dubcreator/king shiloh sound) Om even te muggenziften. Shiloh Ites is producer Iyah One uit zweden. Hij heeft een eindje in Nederland gewoond als volgeling van King Shiloh. De naam shiloh ites refereert naar die periode, maar is sindsdien volledig los daarvan geëvolueerd. Der zijn nog een hoop oude producties van Iyah One door king shiloh gepland, maar of die ooit nog gaan komen is de vraag. Denk dat er enkel een 'jah is the conqueror' van lyrical benji enkel ooit verschenen is onder shiloh vlag. www.myspace.com/shilohitesDubcreator zal vermoedleijk nog wel nauw samenwerken omdat die geografisch natuurlijk wel wat dichter bij zit. Vind wel dat beiden een totaal aparte stijl opnam houden. Maar met Ten plaques en earl sixteen 12 inches op shiloh heeft DC toch wel leuke dingen gedaan.
|
|
|
Post by Unlisted Fanatic on Feb 15, 2008 10:14:27 GMT 1
Wat de steppers betreft. Verwijst de naam UK omdat het grotendeels in de UK heeft afgespeeld in het verleden. De laatste jaren is er wel veel evolutie buiten de UK. Grotendeels is de muziek gericht op soundsystem play waardoor de mix van de nummers vaak daar opgericht zijn en een apartere sound hebben dan de huidige jamaicaanse roots. Diepe bassen en drijvende stuwende riddims vaak rond 4/4, vandaar de naam steppers.
Maar veel produceren maken, zoals Rootspressure zegt, ook quality roots. Op soundsystem nights worden vaak van oud tot nieuw gespeeld.
Als je er wat wil inkomen kan je best checken naar volgende dingen:
- conscious sound label van Bush Chemist: zowel steppers als digital roots en dancehall vaak ni ver weg van de eighties jamaican vibe. Check king general, nieuwe Fustep, dandelion - adversary, kenny knots, singer blue 'if i no jah'... heel geschikt voor de gewone reggae party
- disciples: de laatste jaren maakt die alleen roots op zijn backyard label zowel UK artists als gasten als lutan fyah ...
- disciples: van pure digital ontwikkeld tot één van de meest professional producties met allerhande zangers gaande van roots tot zware diepe steppers
- Abassi/deep root: de neal ziontrain perch spin off. Hoewel het laatste zion train album al zo goed als in de lijn van de abassi spullen ligt. heeft dingen met luciano, beenie man, earl 16, YT ... gedaan.
Er zijn nog andere dingen natuurlijk maar de scene heeft ook zware diehards die vette muziek maken maar niet altijd meteen toegankelijk. Voor mij heeft het een beetje moeten groeien maar nu vind ik wat er zich in europa afspeeld grotendeels interessanter dan het huidige jamaicaanse gebeuren.
Misschien dat dit een beetje op weg helpt.
|
|
|
Post by koedan on Feb 15, 2008 11:37:22 GMT 1
Voor mij heeft het een beetje moeten groeien maar nu vind ik wat er zich in europa afspeeld grotendeels interessanter dan het huidige jamaicaanse gebeuren. Idem! Het enigste real jamaican thing waar ik nog naar luister is the old 70' & 80' (vooral deep roots & rub a dub). Verder vind ik ook dat de europese scene zeker niet meer moet onder doen voor de jamaicaanse. We zijn in een groeiende roots & dub evolutie, dat is zeker! Ook bemerk ik dat meer en meer mensen kritisch beginnen te staan tegenover de soms heel negatieve teksten in de jamaicaanse dancehall scene. Ik voel me persoonlijk dan meer aangetrokken tot een one love gebeuren, want was het oorspronkelijk niet begonnen met "fighting against babylon " ipv "competition, dubplates kopen, bun battybwoy en bling bling"? Zeker in deze tijden moet men terug positief beginnen denken en vooral samen werken om zo een sterke community te vormen die kan vechten tegen babylon the oppressor. more UNITY, less NEGATIVITY!
|
|
|
Post by Selector Waxx on Feb 15, 2008 13:01:25 GMT 1
Voor mij heeft het een beetje moeten groeien maar nu vind ik wat er zich in europa afspeeld grotendeels interessanter dan het huidige jamaicaanse gebeuren. Idem! Het enigste real jamaican thing waar ik nog naar luister is the old 70' & 80' (vooral deep roots & rub a dub). Verder vind ik ook dat de europese scene zeker niet meer moet onder doen voor de jamaicaanse. We zijn in een groeiende roots & dub evolutie, dat is zeker! Ook bemerk ik dat meer en meer mensen kritisch beginnen te staan tegenover de soms heel negatieve teksten in de jamaicaanse dancehall scene. Ik voel me persoonlijk dan meer aangetrokken tot een one love gebeuren, want was het oorspronkelijk niet begonnen met "fighting against babylon " ipv "competition, dubplates kopen, bun battybwoy en bling bling"? Zeker in deze tijden moet men terug positief beginnen denken en vooral samen werken om zo een sterke community te vormen die kan vechten tegen babylon the oppressor. more UNITY, less NEGATIVITY! Dan moet je toch eens uw reggae geschiedenis gaan checken. De eerste dances (van Downbeat aka Studio One, Treasure Isle en King Edwards) waren ook compititie, met dikwijls bendes van concurerende sound systems die de dance van de andere kwamen verstoren. Er werd ook slack gemaakt (wet dream van max romeo, wreck a pum pum van prince buster, enz enz) en er was ook homohaat (sodom & gomora van de congo's als vb). Nu is dat meer expliciet, maar dat komt omdat alles explicieter is geworden in de jamaicaanse muziek, en in de algmenen muziek eigenlijk. Jamaica was en is nog steeds een 3de wereldland met veel armoede en ghetto's, en geweld, sexisme, bling bling en homohaat heeft er altijd in gezeten. Dat zit in de meeste ghettoculturen, en zal moeilijk uit te roeien zijn, zonder de armoede en gebrek aan scholing aan te pakken.
|
|
|
Post by koedan on Feb 15, 2008 17:12:37 GMT 1
Idem! Het enigste real jamaican thing waar ik nog naar luister is the old 70' & 80' (vooral deep roots & rub a dub). Verder vind ik ook dat de europese scene zeker niet meer moet onder doen voor de jamaicaanse. We zijn in een groeiende roots & dub evolutie, dat is zeker! Ook bemerk ik dat meer en meer mensen kritisch beginnen te staan tegenover de soms heel negatieve teksten in de jamaicaanse dancehall scene. Ik voel me persoonlijk dan meer aangetrokken tot een one love gebeuren, want was het oorspronkelijk niet begonnen met "fighting against babylon " ipv "competition, dubplates kopen, bun battybwoy en bling bling"? Zeker in deze tijden moet men terug positief beginnen denken en vooral samen werken om zo een sterke community te vormen die kan vechten tegen babylon the oppressor. more UNITY, less NEGATIVITY! Dan moet je toch eens uw reggae geschiedenis gaan checken. De eerste dances (van Downbeat aka Studio One, Treasure Isle en King Edwards) waren ook compititie, met dikwijls bendes van concurerende sound systems die de dance van de andere kwamen verstoren. Er werd ook slack gemaakt (wet dream van max romeo, wreck a pum pum van prince buster, enz enz) en er was ook homohaat (sodom & gomora van de congo's als vb). Nu is dat meer expliciet, maar dat komt omdat alles explicieter is geworden in de jamaicaanse muziek, en in de algmenen muziek eigenlijk. Jamaica was en is nog steeds een 3de wereldland met veel armoede en ghetto's, en geweld, sexisme, bling bling en homohaat heeft er altijd in gezeten. Dat zit in de meeste ghettoculturen, en zal moeilijk uit te roeien zijn, zonder de armoede en gebrek aan scholing aan te pakken. Ik zeg niet dat het niet voorkomt in roots, maar inderdaad: alles is explicieter geworden. Ik vind gewoon dat je er zelf kritisch moet tegenover staan. Het is niet nodig dat je zomaar de normen en waarden die aan een bepaalde muzieksoort gekoppeld worden overneemt. Wij komen immers niet uit ghetto's. Toch kan ik je ook verzekeren dat in veel roots diepere teksten zitten die niet over bepaalde ghettostandpunten handelen, maar eerder over de objectieve harde werkelijkheid in de wereld nl. oorlogen, propaganda, discriminatie, indoctrinatie, ... Als we als hechte groep deze belangrijkere dingen kunnen aanpakken, dan kan daar eventueel ook bv onderwijs voor de ghettos uit vloeien. Waardoor je een grotere impact kunt hebben op wereldvlak. (in de strijd tegen babylon)
|
|