|
Post by vroegmeaf on Aug 27, 2005 10:05:42 GMT 1
Vraagje voor de soundbwoys dem: 'vroeger' werd er gewoon met vinyl gedraaid, maar heb de indruk dat veel sounds nu met cd's beginnen draaien? Klopt dit?? + is het vinyl-geluid niet steeds beter?? Waarom overstappen naar cd's?? + voor dubplates : wordt er nog op vinyl gecut, of is het meestal met cd's dat nu gedraaid/geclasht wordt???
|
|
|
Post by mr vito on Aug 27, 2005 10:14:06 GMT 1
ik weet niet hoe het bij andere gasten gaat maar ik haal toch nog elke week men vinyl waarom met cd's draaien ? als je 2 vette techniks mk2 sl 1200 hebt staan
|
|
|
Post by selector waxx on Aug 27, 2005 10:23:17 GMT 1
cd (sommige toch) spelers beginnen op punt te staan dat je er deftig mee kan draaien, en cd's wegen veel minder dan vinyl
maar ik draai ook nog het liefst met vinyl, maar denk er toch ook aan om een iets wat lichter (lees digitalere) oplossing te zoeken. Zelf denk ik niet aan cd spelers maar aan een serato scratch systeem, waarbij je met codeplaten de audiofiles van uw computer mixt op uw technics.
|
|
|
Post by BushDoctor on Aug 27, 2005 12:04:22 GMT 1
Maar het blijft nog steeds een digitaal geluid dat nooit de kwaliteit van vinyl kan evenaren. De hoge en lage frequenties worden nog steeds afgevlakt ook al heb je het origineel van vinyl opgenomen. Het gevaar blijft ook nog steeds dat je computer kan crashen en waar sta je dan?
Ook het publiek heeft nog steeds liever DJ's die met vinyl draaien (zeker en vast het reggaepubliek). Vraag me niet waarom precies, maar het komt veel authentieker over, er is veel meer activiteit achter de draaitafel. Ik zal enkel met CD draaien als het echt niet anders kan (niet op vinyl verkrijgbaar bijvoorbeeld).
Bij clashes begrijp ik wel dat je tegenwoordig je dubs op CD draait. Maar geef mij toch maar een vette, zware 10".
|
|
|
Post by deten on Aug 27, 2005 12:57:47 GMT 1
als ik begon met draaien had ik ook zo iets om te mixen met cd ma ben redelijk rap over gegaan naar vinyl
|
|
|
Post by selector waxx on Aug 27, 2005 13:49:47 GMT 1
Maar het blijft nog steeds een digitaal geluid dat nooit de kwaliteit van vinyl kan evenaren. De hoge en lage frequenties worden nog steeds afgevlakt ook al heb je het origineel van vinyl opgenomen. Het gevaar blijft ook nog steeds dat je computer kan crashen en waar sta je dan? Ook het publiek heeft nog steeds liever DJ's die met vinyl draaien (zeker en vast het reggaepubliek). Vraag me niet waarom precies, maar het komt veel authentieker over, er is veel meer activiteit achter de draaitafel. Ik zal enkel met CD draaien als het echt niet anders kan (niet op vinyl verkrijgbaar bijvoorbeeld). Bij clashes begrijp ik wel dat je tegenwoordig je dubs op CD draait. Maar geef mij toch maar een vette, zware 10". Ik zal altijd vinyl blijven kopen en verzamelen, maar het is soms moeilijk om alles ter plaatse te krijgen, en nog moeilijker om alles weer thuis te krijgen. Dus zou ik elke plaat digitaliseren en ook kunnen gebruiken als alternatief. Het vervlakken van de frequenties in een digitaal bestand is vooral omdat de meeste digitale dj's met mp3's (dikwijls zelfs lage bitrate mp3's werken, wat ik nooit zou doen. Je moet uw bestanden die je gebruikt op zijn minst op 44100hz 16 bit .wav zetten, en liefst zelfs nog iets hoger. Het neemt veel hdplaats in, maar dat moet je er voor over hebben. Je moet weten dat de masters van die platen ook digitale .wav bestanden zijn, waarschijnlijk in 48000hz 24 bit stereo over pc's en crashen, een computerspreekwoord zegt: de computer is zo dom als de persoon die er achter zit, wat 100% waar is in dit geval. Zo'n draaipc moet je, zoals elke pc bedoelt voor muziekbewerking, 100% op punt zetten, zwaar beveiligen tegen allerlei vuiligheid en liefst niet verbinden met internet, dan ga je geen crashes hebben. Ik zie veel mensen die klagen over crashende pc's, wiens pc vol met spyware, instabiele gekraakte software en virussen zit. Ik ben messchien wel een beetje een nerd, maar bij werkt alles zoals het moet, met in de laatste 2 jaar 1 pc crash, nog door mijn eigen geknoei aan het systeem en niet door een externe factor. met het seratoscratch systeem bedoel ik, een laptop die uitsluitend daarvoor dient en in orde staat, een externe grote hd op pci, firewire of mlan, en het systeem (programma + hardware).
|
|
|
Post by selector waxx on Aug 27, 2005 13:54:00 GMT 1
een ander punt ivm digitale opnames van vinylplaten. Je moet wel zorgen dat je een goede soundcard met goede a/d-d/a convertors hebt, anders ga je inderdaad veel kwaliteitsverlies hebben. Gewonde standaard pc audio kaarten (soundblaster, realtek, nvidea, ...) zijn daar niet voor geschikt, dan ga je beter kijken bij pro merken zoals motu, emu, rme, tascam of presonus, of zelfs pro b merken zoals edirol of m-audio die in goede kwaliteit kunnen opnemen.
|
|
|
Post by BushDoctor on Aug 27, 2005 14:43:34 GMT 1
Het lijkt wel of je serieus moet weten waarmee je bezig bent en serieus moet investeren in een goed systeem als je met CD's op een deftige manier wil draaien. Een andere reden om het bij vinyl te houden. Daar heb je al die technische rompslomp niet bij.
|
|
|
Post by Junior on Aug 28, 2005 13:57:42 GMT 1
Ik denk dat een belangrijk punt bij cd tegenover vinyl is, da wanneer ge vinyl koopt ge zeker zijt dat de artiesten en de record store's en labels hun geld krijgen. Als er meer met cd's gaat gedraait worden, dan gaan de sounds waarschijnlijk al een beetje vlugger mp3's gaan downloaden. Zo zullen die misschien al sneller prereleases hebben, maar dan zijn de artiesten en de labels gefuckt. Met vinyl zijt ge zeker dat iedereen zijn geld krijgt waar em recht op heeft. En als ene keer de sounds zouden beginnen met zo down te loaden, dan zou dit de reggaescene niet ten goede komen.
Ik wil hier nu ni den hypocriet uithangen ik download ook mp3's ma das voor eigen gebruik.
"Vinyl forever"
Bless
|
|
|
Post by selector waxx on Aug 28, 2005 14:59:28 GMT 1
ik download ook alle prereleases, maar vooral om te weten wat ik op vinyl moet kopen en wat niet.
maar met mp3 draaien is niet echt te doen, de klank is slecht en de vibe komt niet over.
met .wav (die niet van mp3's of andere compressieformaten gemaakt worden) gaat wel, die klank blijft zeker overeind.
|
|