Yez mazta blazta,
real nice weekend but the weather could have been betta...
Da zou zeker meer volk opgeleverd hebben en das altijd beter voor de organisatoren, maar een feest was het zeker!!
Cultural Warriors real Big roots sound! Nice tune and riddims (vooral uk maar ook een zwitserse riddim echt vet!) en de live artiesten perfect ingeleid en zij maakten de vrijdagavond helemaal af...
Ganja riddim sound van duitsland voor CW vond ik nie zo super... nogal bruuske stijlveranderingen (allé lbedoel dan van new roots naar steppers en dan een d brown of zo) en ze haalden ook niet alles uit hun sound, tot op het einde dan, maar dan was die "dub" bijna techno geworden... en dan bedoel ik echt niet de usual uk style pressings... maar op zaterdag deden ze het naar mijn bescheiden mening veel beter tussen de groepen, na Ionyouth Warriorcrew feat Kayalion (draaiden vooral steppers), Skylarkin' (veel old ja roots en wa nu-roots) en Blakkahill (hoofdzakelijk new roots/ex-Ionyouth).
De eerste (op voorhand niet aangekondigde) groep Channel One kwam niet opdagen, of later?...
De eerste performance was een vervanger: de jamaicaan Mitty Ben Walker (schrijf ik het goed?) die daar toevallig ceedeetjes verkocht in een kraampje. De man bracht een aangename set van zeer gekende riddims (far east, heathen...) met behoorlijke voicings maar zonder meer voor mij. Na een half uur skylarkin kwam een groep met een vrouwelijke zangeres (waarover thomasta aka skylarkin het hierboven heeft) die vooral covers kwam zingen maar ook niet echt een hoogvlieger... (naam? Channel one toch nog?)
Het volgende optreden was wel zwaar de moeite: Sukko Reggae Band van Spanje! Zeer strak gespeelde eigen reggaenummers met verschillende zuid-Amerikaanse invloeden, vooral qua instrumenten dan. De muziek bleef roots reggae met af en toe een heuse tempoversnelling en de nodige one drops. De zanger zong int Spaans en ik vond dat geen enkel probleem, integendeel! klonk echt goed!
Brother Marcus (met the irie connection, nl) verleidde ons helemaal... schitterende stem! En wicked way of chanting... enkel lof!
De volgende act was de man die een abonnement heeft op Irie Vibes, maar dan ook elk jaar een stevige show neerzet, elk jaar ook (noodgedwongen) in een ander kleedje met bijgevolg telkens een andere naam... Ik heb het over Ras/I Natural (vooral bekend van zijn twee hits: Red Light, this is a warning + Raw, raw, raw like a Lion!) met Roots Hi Tech: een selector (Jah Yabby), een bassplayer en een percussionist (Jan Bingi v Ionyouth). Een geslaagd optreden, al prefereer ik de zangstem van Ras Iyah, zijn compaan in het verleden.
De Belgische band Roots Train Rockers rond zanger en allroundmuzikant Yossa Verheyen (ex-Ionyouth, ex-drummer Rohan Lee...) verraste me ook aangenaam. Ze begonnen met covers van dennis brown en the abbyssinians en ik ging eerlijk kijken wie die stemmen zo goed nadeed... want we stonden op dat moment even aan de bar geparkeerd met papapedro... Big up to Hoedroen, the Roots Train backing vocal! First time i heard u, but yu singing great, sista!
Last but not least: Daweh Congo dus gecancelled... uit betrouwbare bron: problemen op ambassade... deed daar al wat moelijk maar vrijdag alles in orde gekomen... hij weigerde uiteindelijk op het vliegtuig te stappen omdat dat een tussenlanding maakte in de US... waar hij eerder vastgehouden werd... spijtige zaak...
Zijn band (goldheart band) was wel naar hier gevlogen en oefende de hele dag aan een showcase met Mystic Man (gelijkend op brother marcus en bijna even wicked), Murry Man & African Simba (nog beter dan met de sound, uiteraard) en Sista Racheeda (naar het schijnt een ongelofelijke stem en dito songs) maar bij die laatste lag ik al in de tent, vanwaar de vibrations nog genoeg te voelen waren... Nog even gaan piepen op de afterparty met opnieuw Ganja Riddim en... Bassculture! maar geen uman gezien...
Sfeerpics on
www.skylarkin.been soon wellicht on
www.greenforward.beIrie Vibrations!!
Bless
PS misschien een tegenhanger van Iridaily op komst:
www.gaiarootsunltd.com real nice clothing line