kan iemand mij uitleggen wat er zo leuk is aan clashen? ik ben er nog nooit naartoe gegaan en ken het ook niet echt. maar mij lijkt het alsof de nummers nooit worden uitgespeeld, de originele nummers nooit voorkomen en het publiek zo luidkeels brult dat de muziek wat op de achtergrond blijft (ik ga af op wat filmpjes op youtube die ik bekeek). om een keer te genieten van reggae kan je dus beter ergens anders naartoe gaan. maar wat is dan de meerwaarde? waarom zijn zovelen er zo wild van? gaat het om het economische; de sounds die rijk of aanzienrijk genoeg zijn om dubs te kopen, in de hoop dat die goed zijn.. gaat het in dat opzicht ook over geluk? of zit de fun van het clashen in de fun van het competitieve? of is het een vorm van cabaret, van entertainment? of vinden jullie clashen nu vooral zo leuk omdat civalizee zo goed scoort tegenwoordig en het een vorm van trots teweegbrengt?
What is a soundclash?
Soundclashes are soundsystem-contests.
Soundsystems try to "kill" eachother with "dubplates" or "dubs".
Kiling = playing better dubs and getting more responce from the crowd
Dubplates = dubs = vinyl-records especially made for the soundsytem itself (or only for the clash), by original artists.
An easy example: Sean Paul sings a song for one sound, against another sound who are both going to clash tonight ("this sound is the biggest sound of di world, the other sound ago dead tonight")...
Soundclashes already exist for a long long while, coming out of Jamaica the contests grew to an international level with clashes all over the world. It's mostly the massive (the crowd) who decides about winners and losers, but sometimes a well-informed jury has to decide. There is no draw!
The biggest clashes are The World Clash (off course), The UK Cup Clash and The Riddim Clash.
During a clash it's WAR. It's big artists, rare tunes, special lyrics and special combinations... At the end (mostly) it's all peace, love, unity and... respect for eachother.
InBelgium there are 3 champs. One is outta K-town (Kortrijk)... Papa Pedro entertainment (www.papapedroentertainment.be) Big up to Papa Pedro!
In Antwerp there are only 2 sounds who participated in clashes, and both are winners... Big up Antwerp rulers, Far West and Civalizee...
------
Tot zover den uitleg op antwerpmassive.be
Het is een wedstrijd waarin dubs belangrijk zijn, speech (van de MC) en het algemeen show-gehalte kan je wel stellen.
- De herschreven teksten van dubs gaan heel ver.. tot zogenaamde namecall's en "customs" ... dus sizzla zingt n lieke vor civalizee, maar tegen Irie Crew.... bv. Das straffe kost soms, want ofwel is de sound zelf zo creatief en bedenkt ze wat tekst voor de artiest, ofwel krijgt ge de artiest zo ver om dat zelf te verzinnen... Hoe origineler hoe beter... meestal worden nieuwere artiesten gevraagd voor die namecall's... en meestal de oudere, moeilijk te overtuigen of te vinden artiesten die nog gewone maar toch steengoeie dubs inzingen... bv. er zijn maar twee sounds die Bitty McLean hebben (Rodigan en Downbeat)...en er zijn er maar 2 die Ken Parker hebben (Downbeat en Civalizee dachtik)... das speciaal. Voor dit deel zorgen de selector en de dj normaal.
-Ook een verstaanbare en vooral ook strategisch slimme MC zijn van belang. Inspelen op wat de andere sounds spelen of vertellen bijvoorbeeld. Alles wat ge zegt of doet kan tegen u gebruikt worden...dat weten en ermee omkunnen is belangrijk. Bv. Buda op blote voeten krijgt 'ne steek' van Irie crew "zoveel uitgeven aan dubs en geen centen meer voor schoenen"...Die van Irie crew biedt zn eigen schoenen aan... te groot voor budda en dan de reactie "him can't step inna me shoe"...en dan daarbij nog eens een dub spelen waarin dat exacte zinneke gebruikt wordt tegen civalizee ("civalizee can't step inna me shoe")... Dat maakt het interessant. Maar toch.. op het einde is het wel civalizee/buda die die 5 ander sound op zn blote voete vant podium speelt "I kill you barefooted"... Dus als je ook nog iets te vertellen hebt, wat leuke woordspelletjes of exact goed uitgemeten aankondigingen van een volgende tune... slaagt het aan, wordt het interessant.
- Show: als alles goed meezit.. goei dubs, goeie speech, je kan het publiek op korte tijd verrassen met straffe dingen, en de zaal laat koken naar het einde... heb je een feest.. als het dan nog leuk is om naar te zien (en daar geen 2 of 3 lome bloemzakken staan te spelen en te roepen)... dan heb je een show en is het enorm plezant. En daar moet het uiteindelijk om draaien... Dj's en vooral MC's die op het podium wat durven en wat opvallen, helpen natuurlijk.
Het is gewoon wat wennen omdat het tegelijkertijd een wedstrijd is, en niet een gewoon feestje (niet reggae/dancehall, maar ook niet je standaard-ritme van eender welk ander muziekgenre)... het valt altijd 'stil' door de onderbrekingen en switch van de ene naar de andere sound... en de speeches.
Als je het allemaal niet zo goed verstaat, is het ook n pak moeilijker om echt te kunnen volgen hoor.
Voor een gewoon reggae- of dancehall-feestje moet je daar niet naartoe, want het is meer een wedstrijd.
Natuurlijk is zo'n trip met een bus naar zoiets ook wel plezant. 2-3 uur op de bus met volk waar je meestal op feestjes alleen maar naar knikt en ni te veel (kunt) zeggen ;D Je leert elkaar rapper kennen, en meestal wel snel ambiance ook!
Het is een ervaring... soms een verslaving ;D
ps: het kan zijn dat de tekst int Engels onvolledig is... staat al even online...update-suggesties welkom!