lees hier en daar da rodigan gewonnen heeft
menig mens beweert onterecht...
amoz, kinja, visionz??
Rare clash. Bizarre clash. Veel te jiggy jiggy publiek voor bij ne clash.
Trekking: rodigan begint, daarna Black Scorpio (wa nen boom van ne mens
) en als laatste Sentinel. 4 rondes en dan nen dub fi dub fi dub.
Eerste ronde:
Rodigan begint met 3 Tarrus Rileys, en blijft daarna nieuwe artiesten spelen (pressure, collie buddz, ...). Geluid stond redelijk slecht toen (waar was dat goed geluid van vorig jaar naar toe?) wat natuurlijk wel in zijn nadeel was. Soit, genen al te sterke ronde vond ik.
Black Scorpio. De grote vriendelijke reus begint met 3 (DRIE!) Dennis Browns (waarvan den eerste ne combo met Frankie Paul en den 2de met Freddie McGregor). Krijgt hier vééééééééééél te weinig forwards voor. Mijn wantrouwen in het Duitse publiek neemt toe. Black Scorpio speelt ne goeien eerste ronde vind ik. Het is meteen duidelijk da we van deze sound enkel foundation tunes gaan horen. Geluid staat jammer genoeg nog altijd heel slecht.
Sentinel begint. Het geluid staat ineens beter. Elmar komt op met een t-shirt van Lucky Dube en begint met een mooie respect betuiging naar deze jammer genoeg overleden artiest. Verder heeft Sentinel mij die ronde weinig kunnen laten zien (buiten die Nadia mss) wat mij kon bekoren. Zo goed als ne volledige ronde ragga dubs, aan elkaar gejuggled, sommige van die nummers waren trouwens veel te oud en te afgezaagd om op ne clash van dit niveau te spelen. MAAR het Duitse publiek werd zot. Wij begrepen er niks van. Elke fucking bounty, capleton ("Nuh Stop wi" for god's sake), mavado, ... krijgt nen OVERDREVEN grote forward.
Eerste ronde voor mij duidelijk naar Black Scorpio. Het publiek beslist daar duidelijk anders over.
Tweede ronde. Rodigan ziet Sentinel het publiek gemakkelijk mee krijgen met, laat ons eerlijk zijn, lame dubs en probeert jammer genoeg Sentinel te volgen (belangrijke moment in de clash denk ik. Als Rodigan hier had meegegaan met Black Scorpio, hadden we ne volledig andere clash gekregen denk ik... en waarschijnlijk ne vééééél betere). Hij begint met nen T.O.K.
Van de rest van deze ronde weet ik niet al te veel meer. Behalve dat Rodigan zocht en niet vond.
Opmerkelijk feit: tijdens de rondes van rodigan en black scorpio gaat er soms verdacht veel volk naar achter.
Black Scorpio blijft gewoon zijn ding doen en dat doet hij goed. De dubs die hij allemaal gespeeld heeft kan ik mij niet meer echt herinneren (dat geldt ook voor die van sentinel en rodigan in de volgende 2 rondes, dus mn verslagske zal vanaf hier redelijk beperkt zijn vrees ik
). De mens blijft in ieder geval gelijk ne zot van links naar rechts over het podium lopen. Jammer genoeg verstaat ge weinig van zijne speech doordat hij nogal mompelt en bovendien een stevig mondje patois spreekt ;D
Sentinel. Elmar zegt dat hij qua foundation niet mee kan gaan met de andere twee (iets dat hij meerdere keren zal herhalen gedurende de clash) en blijft eigenlijk verder gaan zoals in den eerste ronde. Nu af en toe wel nen dub die de moeite waard is (ik weet niet of het hier al is of in de volgende ronde, maar Sentinel speelt ne zalige 4-The-Hard-Way, met oa King Kong en Lone Ranger). Verder ook wel weer dubs waar ge toch niet met naar zo ne clash zou mogen afkomen vind ik (Jah Mason - Dem Gone, Perfect - Handcart Boy, ...).
Opmerkelijk feit 2: tijdens de rondes van Sentinel komt er ineens verdacht veel volk naar voor.
Geen idee wie den 2de ronde verdient. Ik vind nog altijd Black Scorpio (Sentinel krijgt natuurlijk steevast de grootste forwards, maar mijn vertrouwen in een eerlijk oordeel van het Duitse publiek is hier al volledig verdwenen).
Derde Ronde Rodigan. Eerlijk gezegd echt geen idee meer wat Rodigan tijdens deze ronde gedaan heeft.
Black Scorpio speelt nen set met veel jammy's materiaal wat toch wel gesmaakt werd denk ik.
Sentinel. Hier weet ik het ook niet meer goed. Ik dacht dat den 3de ronde van Sentinel best goed was, al zou ik niet meer kunnen zeggen welke dubs ze gespeeld hebben. Ik denk wel dat het in deze ronde is dat Elmar aankondigt dat Shaggy in the building is en hem op het podium roept. Geen idee of het aan Sentinel te danken is dat Shaggy er is, maar ze maken er toch maar dankbaar gebruik van. Pijnlijk is wel dat de shaggy dubs die voordien al gespeeld waren niet echt grote forwards kregen.
Vierde RondeRodigan begint eindelijk op dreef te komen (nu pas jammer genoeg). Paar goeie speeches, goeie dubs (oa nen heel goeie Damian Marley dub op de Gang War riddim). Goeie ronde voor Rodigan.
Black Scorpio wilt beginnen als plots den Jack zijne micro uitvalt en blijkbaar ook de sound. Het hele spel ligt een dik kwartier stil. Jack Scorpio blijft proberen om zonder micro het publiek bezig te houden. Het duurt echter lang (veel te lang) voor er terug geluid is. Als dat geluid er terug is, speelt Black Scorpio nen dub waarvan ik den tekst hier niet durft te herhalen. Hij koppelt daar bovendien ook nog eens nen hele speech aan vast om den dub dan nog eens te spelen. Erover is erover. Hij krijgt dan ook redelijk weinig forwards dus ik denk dat veel mensen het met mij eens waren. Ik denk zelfs dat hij voor de 5 à 6 volgende dubs zo ne kleine forward kreeg nog steeds door dat ene nummer. Ik zou anders niet weten waarom nen Jacob Miller dub amper forwards krijgt.
Sentinel pakt het iets rustiger aan maar toch weer enkele niet al te originele dubs.
Rodigan speelt hier dus den beste ronde, jammer genoeg zat er tussen zijne 4de ronde en diene van Black Scorpio en Sentinel een dik kwartier, waardoor het publiek zijne goeie ronde blijkbaar al vergeten was.
Naar mijn mening was het nu één voor Rodigan, twee voor Black Scorpio, nul voor Sentinel, en ene onbeslist (ik denk dat het in den derde ronde was dat ze alle drie hun goede en zwakke momenten hadden).
Vervolgens wordt den dub fi dub aangekondigt. Rodigan pakt de micro vast en legt de organisatoren uit dat nen dub fi dub twee sounds impliceert en dat da hier dus niet het geval is. Rodigan moet op dit punt dus uitleggen dat elke van de drie sounds één dub moet opleggen. Het feit dat Rodigan dit moet doen is eigenlijk onbegrijpelijk (trouwens: nog voor de clash begon was er ook al fameus boe-geroep toen gezegd werd dat er niemand afviel gedurende de 4 rondes).
Den dub fi dub dan. Rodigan vliegt er meteen in, Black Scorpio doet hetzelfde, het is meteen duidelijk dat Sentinel hier niet veel meer te zoeken heeft. Het publiek merkt dit natuurlijk ook en plots, uit het niets, keert een heel groot deel van de zaal zich tegen Sentinel (dus vier rondes overdreven forwards geven voor jiggy jiggy dubs, maar dan in den dub fi dub fi dub wel ineens boe beginnen roepen als ze niet mee kunnen met de foundation tunes). Een misschien nog belangrijkere oorzaak van dat boe geroep was dat Elmar in ne speech alludeerde op het feit dat Rodigan niet origineel genoeg zou selecten en dat hij nu al wist welke nummers er nog zouden aankomen. Rodigan neemt de micro over, zegt iets dat er op neer komt dat Sentinel eigenlijk een groot deel van zijnen dubbox gewoon kopieert (hier heeft hij een punt. Sentinel speelde in de vorige rondes oa al nen Dawn Penn (no no no) en ne My Boy Lollipop (het is mij een raadsel door wie die gezongen was. Dat heeft elmar er wijselijk niet bij vermeld)... Nummers waarvan Rodigan veel betere versies heeft zitten en/of de versies gezongen door de originele artiest). Rodigan maakt Elmar hier met de grond gelijk en krijgt ne grote forward voor zijne speech. Ik denk dat het ook hier is dat Rodigan Bitty Mclean speelt.
Dit is weer een beslissend moment in de clash denk ik. Door dit incident wordt de rest van den dub fi dub fi dub eigenlijk nen dub fi dub tussen Sentinel en Rodigan. Het publiek besteed ineens nog amper aandacht aan Black Scorpio, terwijl zijn eerste twee à drie dubs in den dub fi dub zeker de beste waren.
Black Scorpio doet na die eerste 3 nummers dan ook precies ineens veel minder zijn best en speelt 3 barrington levy's achter elkaar. Rodigan gaat er nu volledig voor (met oa nen Garnett Silk als ik mij niet vergis). Bovendien steekt de man weer ne speech af van formaat. Deze keer over het feit dat er tegenwoordig véél te véél sounds rondlopen die wel het geld hebben maar niet de kennis. Iedereen met genoeg geld kan dubs laten cutten, maar om de echt goeie eruit te pikken en origineel te zijn moet ge jaren en jaren bezig zijn met verzamelen van platen.
Rodigan (hij zei wel dat het niet persoonlijk aan Sentinel gericht was....).
Sentinel speelt plots ne name call tegen Rodigan in den dub fi dub. Lijkt mij heel ongebruikelijk. Zelfs een beetje not done dacht ik.
Rodigan gaat verder met oa phyllis dillon en Prince Buster. Sentinel komt plots toch nog goed uit den hoek als ze na de Prince Buster van Rodigan nen Justin Hinds (Carry Go Bring Come) opleggen, ook al zag ik hem toch wel van ver aankomen ;D
Black Scorpio sluit af met ne goeie Bunny Wailer, David Rodigan met zijne gekende Tenor Saw. Ik denk niet dat hun afsluitend nummer was, maar Sentinel speelt in den dub fi dub ook ergens Junior Byles (fade away) en Elmar beweert dat ze met dat nummer de Worldclash gewonnen hebben. Lijkt mij onwaarschijnlijk. Verder vond ik het toch ook niet echt kunnen dat Elmar Dennis Alcapone (den host van den avond, die verondersteld word onpartijdig te zijn) op het podium roept in den dub fi dub wanneer Sentinel der nen (niet eens goeien) dub van oplegt.
Soit, dub fi dub fi dub gedaan. Stemming. Chaos. Geen goesting om daar veel woorden aan vuil te maken. Ne keer of vier stemmen met handen en lawaai brachten geen duidelijkheid. Het ging wel duidelijk tussen rodigan en sentinel. Iedereen kwam er zich op den duur mee moeien, zelfs Jack Scorpio die hier bijna op zijn eentje effe besliste om de cup aan sentinel te geven. Gelukkig kwam Dennis Alcapone tussen. Soit, vele minuten en onduidelijkheid (en nog nen extra dub voor sentinel en rodigan) later (shaggy kwam er zich ook nog mee moeien) komt er iemand op het geniale idee om diegenen die voor rodigan stemmen rechts te laten staan en diegenen die voor sentinel stemmen links te laten staan. Wat mij al een kwartier duidelijk was, wordt nu ook voor de mensen op het podium duidelijk: RODIGAN WINT. Elmar zag er alles behalve blij uit. Feit is in ieder geval dat ik het op deze moment ook niet meer goed wist wie er nu had moeten winnen. Voor mij was Black Scorpio zeker de beste sound in 2 van de gewone rondes, rodigan heeft daar ene van meegenomen, sentinel niks denk ik. In den dub fi dub fi dub was de stand naar mijn bescheiden mening:
Rodigan 6
black scorpio 3
Sentinel 1
Voor mij had het dus eigenlijk tussen Rodigan en Black Scorpio moeten gaan. Sentinel had deze cup sowieso niet verdiend. Ik denk dat veel mensen dat ineens inzagen en dat Rodigan daardoor dus eigenlijk gewonnen is.
Om zo een toestanden te vermijden moeten ze in ieder geval dringend eens een goed systeem invoeren (2 of 3 punten per gewonnen ronde, en in den dub fi dub een punt per gewonnen dub zou ik bijvoorbeeld voorstellen), het zou veel gezever besparen.
Het was ondertussen half zes, dus na de bekendmaking van de winnaar zijn we eigenlijk direct doorgegaan, geen idee of er daarna nog iets spectaculair gebeurd is.
Al bij al dus maar ne matige Riddim Clash 2007. Wel enkele goeie dinges gehoord (ik blijf er bij: de beste dubs van den avond kwamen toch van Black Scorpio), maar ook veel matige, onoriginele dubs.
Foto's en filmkes (hopelijk zijn ze iet wat deftig, want het geluid was dus niet zo fantastisch in de zaal) volgen in de loop van de week
Edit: daar ook den DVD van vorig jaar gekocht => fameus de moeite! Zalige kwaliteit