Post by amoz on Jun 14, 2006 18:39:36 GMT 1
JaHWeH said:
[...] wetenschap is alles behalve alwetend, beschouw het maar als het nieuwe geloof.Wetenschap heeft volgens mij ook niet de pretentie De Waarheid te willen verkondigen. Het staat gelijk aan onderzoek, is dus een voort-durend proces, en op die manier juist het tegendeel van alwetendheid.
Geloof gaat daarentegen meestal uit van 1 neergeschreven, vaststaande waarheid, en vanuit (interpretaties van) die geschriften proberen de volgelingen/gelovigen antwoorden te geven op allerlei levensvragen.
Ik wil hiermee zeggen dat wetenschap geen geloof is, en geloof geen wetenschap, en ik vind het dan ook gevaarlijk om dat zo te voor te stellen (denk ook aan het debat over creationisme vs. evolutieleer). Wetenschap is niet iets waar je in gelooft of niet in gelooft. Wat blijft er over: kritisch ingesteld zijn, nuchter denken.
Wetenschap loopt bovendien vaak achter op vragen die we NU zouden willen beantwoorden, en levert soms resultaten die elkaar tegenspreken (zoals ivm de gevolgen van cannabisgebruik) en is daarom juist de moeilijke en frustrerende weg-naar-het-licht, met altijd meer vragen dan antwoorden.
En hiermee samenhangend: inderdaad, ik denk dat een conservatief geloof vaak in verband staat met de menselijke drang naar enkelvoudige, duidelijke zekerheden. Zoals hierboven gezegd, geloof is eerder statisch, wetenschap essentieel dynamisch. En ik wil hier alleen de dingen onderscheiden he, niet oordelen over mensen die geloven in een God (of ze die nu Allah, Jezus, Jahweh, Jehovah of Haile Selassie I noemen), want dat is eigenlijk nog iets: gelovige mensen zijn gelukkiger (yep, dat is wetenschappelijk bewezen!), en gelukkige mensen zijn gezonde mensen, dus wat die think positive betreft heb je zeker een punt.