Allemaal grappig en wel, die sites .. Maar Nuts heeft echt wel gelijk hoor, .. ik wil hier niet komen preken over hoe iedereen zich moet gedragen in 't dagelijks leven, maar hey, doe maar, ik word er later alleen maar rijk van ;D
Maar aangezien dit in de talkabout staat, mag er wel over gebabbeld worden eh ;D
Eniieweeij, er bestaan we degelijk sites tgnwoordig die wèl te betrouwen zijn (en u niet doen verschrikken achteraf
).
En dit zijn de volgende:
www.hoortest.nlwww.kinderhoortest.nlwww.oorcheck.nlZeker eens bezoeken, kan nooit kwaad eh .. altijd wel 'ns interessant om te weten hoe je ervoor staat.
Maar ik moet toegeven dat ik zelf vrij kritisch sta tgnover zulke sites..
Waar voer je zulke tests uit? Op je kot, op je appartement, in je living langs 'n drukke straat? Vergeet 't dan al maar .. zelfs ik zit langs 'n stil kabbelend waterke en deze conditie is nog slecht .. Achtergrondlawaai zal je zelf nooit kunnen laten verdwijnen. Achtergrondgeluid bestaat net uit de lage frequenties, en net deze zijn storend! En 't is ook niet omdat je 't niet hoort, dat 't geluid er niet is.
Via deze sites is er precies nergens sprake v maskering, of toch nergens fatsoenlijke maskering, dus.. mnjèèè..
Trouwens, die site bij spraak-in-ruis .. zo'n test wordt enkel gedaan bij slechthorenden.. je moet eerst een toonaudiometrie afleggen, eer je zulke tests kan afleggen (je moet nl een beginniveau vd patiënt weten)
Om je gehoor te meten, moet er echt wel sprake zijn van 'n gestandaardiseerde conditie. In Leuven heeft de faculteit van Geneeskunde pas geïnvesteerd in nieuwe audiocabines. Dit zijn akoestiekkamers, ruimtes van 2 op 2 m, die onafhankelijk van elkaar worden gesteund door stugge veren.
Voor de geïnteresseerden: de veren zelf hebben een laagdoorlaatkarakteristiek, de hoogfrequente geluiden worden tgngehouden.
Aan de binnenakoestiek wordt ook veel zorg besteed, er mag nl niet te veel reflectie zijn (afhankelijk vd materialen die je gebruikt, best dikke gordijnen en 'n vals plafond bv als je het geluid wilt absorberen. Slechthorenden worden bij wijze v spreken gek in 'n kale ruimte, er is weinig absorptie, met als gevolg dat de golven weerkaatst worden ad kale wanden, muren,..) Dit laatste ter zijde.
Nu, die nieuwe audiocabines zijn dubbelwandig, om losgekoppeld te raken van alle externe geluiden.
Nu .. ik viel alleszins achterover toen ik 't budget hoorde van de nieuwe audiocabine in het UZ Gasthuisberg (vd KUL), .. voor 'n kamer v 2 op 2: 30 000€
Patat!
Je ziet .. zo'n cabine alleen kost al massa's geld, om nog maar te zwijgen van de effectieve apparatuur die er binnenin wordt gebruikt ;-)
Daarom ben ik niet zo'n voorstander van die online tests, maar als je 'n vrij breed algemeen beeld wilt krijgen over je eigen gehoor en er nt al te veel geld aan wilt uitgeven, is dit wel 'n makkelijke oplossing natuurlijk.
Ik ben ook al kritisch tov de ruis.. het kan aan mijn boxen liggen, maar 't leek wel alsof de witte ruis amplitudegemoduleerd was.. wat absoluut niet de bedoeling mag zijn, bij 'n spraak-in-ruistest.
Dus .. over die mp3's en Ipodtoestanden..
Hoe dikwijls zit er niet iemand langs je in de trein/tram/bus(-dag ;D), met een mp3-speler, en je kan ofwel de bassen horen of zelfs 't liedje meezingen..
Die persoon kan 't vergeten later ;D
En 't is niet omdat je dat nu niet ziet, dat je der nt op moet letten .. beetje preventief zijn kan toch gn kwaad. Je vraagt je toch ook af waarom de maatschappij pas in actie schiet als er een ongeval gebeurt op 'n slecht gestructureerd verkeerspunt .. een totaal misplaatst voorbeeld mss, maar grof gezien is 't dezelfde basis, alleen heb jij totale controle over jezelf ..
Ook als je na 'n feestje in bed ligt, en je hoort 't nog natuuten, vergeet 't dan ook maar
.. dat zijn je haarcellen die afgestorven zijn met 'n paar duizenden .. maar troost je, je hebt er meer dan dat ;D.
Tgnwoordig geraken we met 'n mp3speler al makkelijk tot aan de 90 - 95 dB SPL (wat schadelijk is uiteraard, als je weet dat 120 dB SPL de pijngrens is). (SPL : sound pressure level).
Vanaf 80 dB A zou je eigenlijk al gehoorbescherming moeten dragen .. maarja, wie doet dat tgnwoordig (ik ook nt hoor, maar ik moet wel zeggen, dat ik wel oplet, terwijl ik ook regelmatig nr feestjes ga, dus .. bwa, voor iedereen haalbaar.. gewoon niet knal langs de boxen gaan staan. Makkelijk uitgelegd: er kan sprake zijn v schade ah gehoor door geluid, als je nt meer op 'n normale manier kan spreken tgn je vriend op 'n feestje. Van zodra je je stem ook maar ietsje verheft, is 't zover.. en ja, idd, dit is zo op alle feestjes. Ik ben ook geen voorstander ve stil feestje, maar als ze binnenvallen met 'n gecalibreerde geluidsmeter, wel ja .. garantie dat ge derbij ligt ;D)
Waar zat ik!
Nu .. 't is natuurlijk ook de fout vd producent zelf.. ze knn er makkelijk 'n limiet opzetten, maar nr 't schijnt is er een producent hoger gegaan, en heeft de rest vd concurrentie gevolgd.. In dat wereldje is 't enige doel 'opbrengst'.
Wat ik ook gelezen heb in de krant, dacht ik, was dat er nu ook mp3-spelers waren voor de kleintjes, kleine kindjes.. (waar is de tijd v playmobil en lego en barbie!).
Eniieweeij, naar 't schijnt zijn deze wel afgesteld tot aan 'n bepaalde grens (aantal dB SPL weet ik eigenlijk niet), zodat 't gewoonweg niet schadelijk kan zijn voor hun gehoor.
Ik sta gewoon achter de Nuts,.. ik heb op mijn stage wel genoeg gezien .. veeeel jonge meisjes en jongens van onze leeftijd die echt er ongelooflijk vanaf zagen, hoor..
Nu is 't makkelijk praten als je er zelf niets van merkt .. maar ..
Ziezo, tot hier de korte beschrijving ve aantal dingen .. ik kan nog eeeuwen doorgaan hierover, maar de Roots Gathering in de Blauwe Kater in Leuven wacht (nu maar hopen dat er geen foto wordt getrokken v mij langs 'n box ;D)